سلامت

روغن بادام تلخ برای پوست خوب است یا بد؟

پرمطلب: بادام تلخ با وجود داشتن مواد سمی و خطرناک در علم پزشکی و داروسازی جایگاه ویژه‌ای دارد. مطالعات مختلفی روی خواص روغن بادام تلخ برای پوست و مو و درمان بیماری‌ها صورت گرفته است. البته به دلیل سمی بودن نباید از مضرات روغن بادام تلخ هم غافل شد.

روغن بادام تلخ برای پوست خوب است یا بد؟

در این مقاله شما را با فواید روغن بادام تلخ برای مو، پوست و سلامتی بیشتر آشنا می‌کنیم.

بادام تلخ چیست و چه تفاوتی با بادام شیرین دارد؟

بادام یکی از مغز دانه‌های مفید و پرخاصیت است که برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها به کار برده می‌شود. درخت بادام از گیاهان خانواده «گلسرخیان» (Rosaceae) است و تقریباً در سراسر دنیا کشت و پرورش داده می‌شود. این درخت دو واریته مختلف دارد که محصولات شیرین و تلخ متفاوت تولید می‌کنند. بادام تلخ از درخت Prunus amygdalus var.amara حاصل می‌شود و حاوی مواد سمی است. دانه بادام تلخ از نظر ظاهری کوتاه‌تر و پهن‌تر از بادام شیرین است.

خرید انواع روغن بادام از دیجی‌کالابادام تلخ طی فرآیندی مخصوص روغن گیری می‌شود. ۵۰ درصد روغن بادام تلخ از سه ماده اساسی به نام بنزآلدهید، گلیکوسید آمیگدالین و هیدروژن سیانید یا همان اسید هیدروسانیک تشکیل شده است. ۵۰ درصد باقی‌مانده این روغن هم حاوی چربی تک غیر اشباع و ترکیبات مشابه با روغن بادام شیرین است.

مضرات روغن بادام تلخ

روغن بادام تلخ فواید بسیاری دارد و به ویژه برای سلامت پوست و مو مفید است. اما این روغن به دلیل وجود مواد سمی خوراکی نیست و در کل فقط باید به صورت موضعی و خارجی به کار رود.

روغن بادام تلخ برای پوست خوب است یا بد؟

مصارف خوراکی و درمانی روغن بادام تلخ حتما باید زیر نظر پزشک و در دوزهای محدود صورت گیرد. مصرف خوراکی روغن بادام تلخ در مقادیر زیاد اثرات نامطلوبی بر بدن می‌گذارد.

همچنین توصیه می‌شود هر گونه مصرف این روغن را در دوران بارداری و شیردهی متوقف کنید. استفاده از روغن بادام تلخ برای نوزاد به هیچ وجه پیشنهاد نمی‌شود.

خواص درمانی روغن بادام تلخ

خاصیت ضد میکروبی

دو ماده از ترکیبات موجود در روغن بادام تلخ، یعنی هیدروژن سیانید و بنزآلدهید، برای باکتری، میکروب، قارچ و ویروس هم بسیار سمی هستند و به همین دلیل به عنوان مواد ضد باکتری، ضد قارچ و ضد ویروس شناخته می‌شوند.

درمان تب

از زمان قدیم ترکیبات تلخ مانند کینین برای درمان تب مورد استفاده قرار می‌گرفته است. همه مواد تلخ حاوی ترکیبات آلکالینی هستند که با شدت‌های مختلف، سمی محسوب می‌شوند. این سمی و تلخ بودن مانع رشد باکتری، میکروب و ویروس در بدن می‌شود و به همین دلیل می‌تواند تب را کاهش دهد.

روغن بادام تلخ نیز در دوزهای بسیار کم برای درمان تب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از بین بردن انگل روده

روغن بادام تلخ برای از بین بردن کرم روده هم استفاده می‌شود. ولی همان‌طور که گفتیم برای مصرف خوراکی حتما باید از پزشک اجازه بگیرید.

درمان عفونت گوش

یکی از کاربردهای دیگر روغن بادام تلخ درمان عفونت گوش است. این روغن باعث نرم شدن مایع درون گوش می‌شود و می‌تواند گرفتگی گوش را از بین ببرد. برای این کار یک قاشق غذاخوری از روغن بادام تلخ را درون کمی آب داغ بریزید و آن را درون گوش خود بچکانید.

آرام بخشی و تسکین درد

ماده سمی گلیکوسید آمیگدالین موجود در روغن بادام تلخ، روی اعصاب اثر می‌گذارد و آن‌ها را نسبت به هر نوع احساسی از جمله درد، بی حس می‌کند. البته از آنجا که خوردن این ماده می‌تواند باعث بی حسی بدن و بیهوشی هم بشود، باید استعمال خارجی داشته باشد.

بنابراین اگر به سردرد دچار شدید، می‌توانید مقداری از روغن بادام تلخ را با سرکه ترکیب کنید و این محلول را روی پیشانی و شقیقه‌ها بمالید.

درمان درد و اسپاسم عضلات

از خاصیت آرام‌بخشی و تسکین درد بادام تلخ برای درمان درد عضلات و اسپاسم زانو هم استفاده می‌شود.

افزایش حجم ادرار و پاکسازی بدن

بدن به طور طبیعی مواد سمی موجود در بدن را از طریق تعریق، ادرار و مدفوع خارج می‌کند. زمانی که روغن بادام تلخ به میزان بسیار کم خورده شود، بدن تلاش می‌کند آن را با ادرار زیاد دفع کند و از این رو وادار به افزایش حجم ادرار می‌شود. این ادرار کردن مکرر می‌تواند به دفع سموم و پاکسازی بدن کمک کند.

ضد سرطان

مطالعات اخیر نشان داده است که به دلیل وجود ماده هیدروژن سیانید یا اسید هیدروسیانیک، روغن بادام تلخ برای مبارزه با رشد سلول‌های سرطانی مفید است. این روغن رشد سلول‌های سرطانی را متوقف می‌کند. به این ترتیب سلول‌های سالم امکان رشد و ترمیم پیدا می‌کنند.

خواص روغن بادام تلخ برای مو

ترمیم موهای آسیب‌دیده

روغن بادام یکی از مؤثرترین و کارآمدترین روغن‌ها برای سلامت مو است. روغن بادام تلخ مو را تغذیه و سلامت آن را بیشتر می‌کند. این روغن شکنندگی و آسیب مو را درمان می‌کند و درخشش آن را افزایش می‌دهد.

درمان ریزش مو

از دیگر خواص روغن بادام تلخ برای مو می‌توان جلوگیری از ریزش مو را نام برد. برای تقویت و درمان ریزش مو کافی است چند قطره از این روغن را روی پوست سر بریزد و سپس کف سر را ماساژ دهید.

تقویت مژه و ریش و سبیل

این روغن در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی نیز به کار می‌رود. استفاده از روغن بادام تلخ برای ابرو، مژه، ریش و سبیل هم می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

فواید روغن بادام تلخ برای پوست

آب‌رسانی به پوست

روغن بادام تلخ به راحتی توسط پوست جذب می‌شود. این روغن خاصیت آب‌رسانی دارد و می‌تواند برای درمان چین و چروک پوست مفید باشد. ماساژ بدن با این ماده موجب درمان خشکی پوست می‌شود.

تقویت ناخن‌ها

با توجه به خواص ذکر شده، می‌توانید این ماده را برای درمان خشکی و تقویت ناخن‌ها هم به کار ببرید. به طور کلی روغن بادام تلخ برای درمان پوسته پوسته شدن، پیری و چین و چروک مفید است.

درمان سیاهی دور چشم

استفاده از روغن بادام تلخ برای سیاهی دور چشم هم نتایج مثبتی دارد. یک تا دو قطره از روغن را هر شب قبل از خواب در ناحیه اطراف چشم بمالید و صبح آن را بشویید.

ترمیم جای جوش

این روغن برای رفع ترک پوست و لکه‌های پوستی هم مفید است. پس مصرف آن را برای از بین بردن جای جوش فراموش نکنید. تأثیر روغن بادام تلخ بر پوست سریع مشاهده می‌شود.

درمان عفونت‌های پوستی

یکی دیگر از خواص روغن بادام تلخ برای پوست، درمان عفونت پوستی، خصوصاً عفونت‌های مربوط به پا است. روغن بادام تلخ را با آب مخلوط کنید و آن را روی پوست در ناحیه عفونی بمالید تا آن را تیمار کند و رشد قارچ‌ها را از بین ببرد. این روغن زخم عفونی را هم درمان می‎‌کند.

محافظت از اشعه ماوای بنفش

این روغن از آسیب اشعه ماورای بنفش هم تا حدی جلوگیری می‌کند. البته بهتر است همیشه برای محافظت کامل در برابر نور خورشید استفاده از کرم ضد آفتاب را فراموش نکنید.

بهتر است قبل از استفاده کردن از این روغن روی پوست و مو، کمی آن را با دست گرم کنید تا به دمای بدن شما برسد.

تشخیص روغن بادام تلخ خالص

روغن بادام تلخ مایعی شفاف به رنگ زرد روشن است که اگر کهنه شود، به صورت مایعی کدر در می‌آید. بوی این روغن قوی و تلخ است و یکی از راه‌های تشخیص آن از روغن بادام شیرین همین عطرش است.

این روغن به راحتی با اکسیژن هوا اکسید می‌شود. به همین دلیل باید آن را در ظرف در بسته و در محیط تاریک و سرد نگهداری کنید.

منبع: دیجی مگ

 

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا