سلامت

راه‌های ورود باکتری های مضر به دهان

مجله اینترنتی پر مطلب: در روده ما باکتری های مفیدی وجود دارند که به گوارش غذاها کمک می کنند. اما مشکل اصلی زمانی ایجاد می شود که میکروب های مضر وارد دهان مان شوند. این میکروب ها می توانند از طریق دهان وارد خون شوند، به سلول ها و پروتئین ها بچسبند و موجب مشکلاتی برای اندام های مختلف بدن شوند. این مطلب را بخوانیدتا بدانید باکتری های دهانی چگونه پرورش پیدا می کنند.

میکروب دهان

خوردن موادغذایی شیرین و مسواک نزدن

پرهیز از شیرینی جات کار سختی است، مخصوصا برای آنهایی که عاشق شیرینی هستند. اما کمی پرهیز می تواند مانع تکثیر میلیون ها باکتری در دهان تان شود.

باکتری ها از قندها به عنوان نوعی انرژی برای ایجاد جرم و تسریع پوسیدگی دندان استفاده می کنند که باعث بدبو شدن دهانهم می شود. خوراکی های نشاسته دار و شیرین و مخصوصا هر غذایی که لای دندانها گیر کند، می تواند رشد باکتری های دهانی را تسریع نماید.

نشستن دست ها قبل از خوردن غذا

میکروب ها می توانند موقع تماس دست ها با سطوح آلوده به آنها منتقل شوند، چه در تماس با افراد و چه در تماس با اشیا. اگر با دست های نشسته غذابخورید، ممکن است باکتری های مضر را از دست هایتان به دهان تان وارد کنید.

بیماری های میکروبی می توانند از طریق ناخن ها به دهان منتقل شوند، مخصوصا اگر عادت دارید ناخن های تان را بجوید

شستن دست ها با آب و صابون می تواند میکروب های مخفی در دست های تان را نابود کند.

همچنین خطر ابتلا به بیماری های مسری رایج مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا و بیماری های ویروسی را کاهش می دهد.

جویدن ناخن

جویدن ناخن،یک عادت شایع در هر سن و سالی است. اما آیا می دانستید که انگشت ها و ناخنهایتان دو تا از میکروبی ترین نواحی بدن تان هستند؟ انگشت های ما تقریبا در هر کاری که انجام می دهیم دخالت دارند، از ردوبدل کردن پول گرفته تا لمسدستگیره در و نگه داشتن خوراکی ها. بنابراین ناخن ها، دو برابر آلوده تر از انگشت ها هستند.

بیماری های با منشا میکروبی می توانند از طریق ناخن ها به دهان تان منتقل شوند، مخصوصا اگر عادت دارید ناخن های تان را بجوید. برای پیشگیری ازاین اتفاق، به شستن مکرر دست ها و تمیز کردن ناخن های تان عادت کنید.

کشیدن سیگار

سیگار نه تنها موجب ابتلا به سرطان ریه و طیف وسیعی از مشکلات تنفسی می شود، بلکه برای سلامت دهان تان نیز مضر است. سیگار حاوی نیکوتین و دود است که باعث زردی دندان ها و ساییدگی لثه ها می گردد.

سیگار کمک می کند تا محیط و شرایطی مطلوب برای باکتری ها فراهم شود تا در دندان ها و روی خط لثه رشد کنند. سیگار می تواند منجر به سرطان دهان شود، سرطانی که استخوان های آرواره و بافت های دهانی را تخریب می کند و موجب از دست دادن دندان ها در جوانی می گردد.

از راه بزاق دهان

باکتری ها می توانند از طریق بزاق هم به دهان منتقل شوند؛ بواسطه رژ لب،مسواک و یا حتی بوسیدن! اگر همسرتان میکروبی در دهان داشته باشد، می توانداز طریق بوسیدن آن را به شما هم منتقل کند.

پدر و مادرهایی که زیاد بچه های شان را می بوسند، می توانند باکتری های دهانشان را به فرزندان شان منتقل کنند. دندانپزشک ها همیشه توصیه می کنند والدین از چنین رفتارهایی پرهیز نمایند، چون سیستم ایمنی کودکان ضعیف تر ازبزرگسالان است.

تمیز نبودن ظروف غذا

لکه های به جا مانده از غذا روی ظروف شسته شده، نه تنها زشت و به دور ازفرهنگ است، بلکه می تواند زمینه ای برای ابتلا به بیماری های باکتریایی باشد که به غذا و سپس دهان تان منتقل می شوند.

تحقیقات نشان می دهد ظروف و وسایل کثیف آشپزخانه، توانایی انتقال باکتری های سالمونلا و ایکولایرا دارند. لذا برای اینکه این باکتری ها ساکن آشپزخانه و دهان تان نشوند، ظروف و ابزار آشپزخانه را کامل و با دقت با مایع ظرفشویی بشویید.

تمیز نکردن یخچال و فریزر

باکتری ها خیلی خوب می توانند مخفی شوند، زیرا شما نمی توانید آنها را ببینید و بو بکشید و در جاهایی رشد می کنند که کمترین احتمال را می دهید. گفته می شود که باکتری ها می توانند در سرما نیز زنده بمانند، بنابراین نگهداری غذا در یخچاللزوما به این معنی نیست که غذای شما از باکتری ها محفوظ می ماند. برای داشتن آشپزخانه ای بدون میکروب و باکتری، باید یخچال و وسایل برقی آشپزخانهرا هم هر چند مدت یکبار تمیز کنید.

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا