اطلاعات عمومی

دلفین صورتی رودخانه آمازون

پرمطلب: دلفین‌ها یکی از دوست داشتنی‌ترین حیوانات دریایی هستند، اگرچه بیشتر افراد فقط گونه‌هایی را دیده اند که در اقیانوس زندگی می‌کنند. اما می‌خواهیم شما را با منحصر به فردترین گونه آشنا کنیم: دلفین صورتی رودخانه آمازون.
سایه‌های صورتی (و خاکستری) متنوعی دارند
دلفین‌ صورتی

رنگ صورتی دلفین رودخانه آمازون مشهور است، اما بسیاری از افراد نمی‌دانند که آن‌ها تنوع رنگ زیادی دارند. دلفین‌های جوان خاکستری رنگ هستند و هرچه بزرگتر می‌شوند به تدریج صورتی می‌شوند. موقعیت مویرگ‌ها، رفتار آن‌ها، رژیم غذایی و مواجهه با نور خورشید روی رنگ نهایی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. دلفین‌ها می‌توانند از عمدتا خاکستری با نقاط صورتی، تا صورتی فلامینگویی متنوع باشند؛ وقتی دلفین‌ها هیجان زده شوند، به رنگ صورتی روشن درمی آیند، شبیه شرمنده شدن انسان.


بسیار چابک هستند

دلفین‌ صورتی

دلفین‌های صورتی رودخانه برخلاف سایر دلفین‌ها، در ناحیه گردن مهره‌های متصل ندارند؛ یعنی می‌توانند سرشان را ۱۸۰ درجه بچرخانند. همچنین می‌توانند با یک باله به سمت جلو و با باله دیگر به سمت عقب شنا کنند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با دقت بیشتری دور بزنند. آن‌ها می‌توانند وارونه شنا کنند، که به آن‌ها کمک می‌کند ته رودخانه را بهتر ببینند.


افسانه‌های زیادی درباره آن‌ها وجود دارد

این دلفین موضوع بسیاری از افسانه‌های آمریکای جنوبی است. طبق یک افسانه دلفین‌های صورتی شب‌ها، به مردان جذابی تبدیل می‌شوند و زنان دهکده را از راه به در می‌کنند. داستان دیگر می‌گوید که اگر تنها شنا کنید، دلفین‌ها شما را با خود به یک شهر جادویی زیر آب می‌برند. آسیب زدن و بدتر از آن، خوردن آن‌ها بدشانسی می‌آورد. موقعیت آن‌ها به عنوان یک موجود نیمه جادویی به حفظ و رفتار خوب با آن‌ها کمک کرده است.


بزرگترین بدن و مغز را در میان دلفین‌های آب شیرین دارند

دلفین‌ صورتی

در میان پنج گونه دلفین آب شیرین، دلفین رودخانه‌ای صورتی در صدر قرار دارد. طول این دلفین به ۲.۷ متر و وزن آن به ۱۸۱ کیلوگرم می‌رسد و تا ۳۰ سال عمر می‌کند. همچنین مغز بزرگی دارند که ظرفیت آن ۴۰% بیشتر از مغز انسان است.


منزوی‌تر از سایر دلفین‌ها هستند

دلفین رودخانه‌ای صورتی اغلب تنها یا در گروه‌های کوچک ۲-۴تایی دیده می‌شود. در مناطقی که غذا فراوان است یا در دهانه رودخانه‌ها، می‌توان آن‌ها را در گروه‌های بزرگتری یافت، اما رایج نیست. با وجود اینکه در گروه‌های کوچک زندگی می‌کنند، بسیار کنجکاو و برونگرا هستند و تعامل زیادی با انسان‌ دارند.

 

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا