سلامت

در هنگام صبح کدام نوشیدنی مناسب است؟

مجله اینترنتی پرمطلب: آیا می‌‌دانستید که اکثر ما صبح با کم آبی بدن از خواب بیدار می‌شویم. به این فکر کنید که ۷ یا ۸ ساعت را در شب بدون این که آبی نوشیده باشیم گذرانده‌ایم؛ البته صرف نظر از عواملی مثل خوردن یک غذای چرب یا شور قبل از خواب که خود باعث کم آبی بیشتر بدن می‌شود.

به همین دلیل وقتی شما از خواب بیدار می‌شوید به احتمال زیاد بدن‌تان دچار کم آبی است. اما خبر خوب این است که این مشکل با استفاده از چند نوشیدنی طبیعی و اسموتی تازه، به راحتی حل می‌شود! در حالی که آب بهترین گزینه برای شروع روز است، مواد غذایی دیگری هم می‌توانند نقش مفیدی بازی کنند.

آب؛ اولین و بهترین نوشیدنی

مزایای نوشیدن آب به عنوان اولین چیزی که صبح وارد بدن خود می‌کنیم زیاد است. در کنار بیرون کردن توکسین (Toxin) و تامین رطوبت و آب‌رسانی به سلول‌ها، نوشیدن ۲ لیوان آب در صبح می‌تواند متابولیسم را افزایش دهد.

اما چه کسی گفته است که صبح‌ها فقط باید آب خالی نوشید؟ می‌توانید آب را با لیمو یا مرکبات دیگر، سبزیجاتی مثل نعنا، خیار و میوه‌های دیگر ارتقا دهید. آب لیمو تازه دارای ویتامین C است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. تنها ۳۰ گرم از آب لیمو تازه، چیزی حدود یک چهارم نیاز روزانه توصیه شده شما به ویتامین  C را تامین می‌کند.

یک قاشق غذاخوری سرکه سیب به یک لیوان آب اضافه کنید. همه ما شنیدیم که مصرف سرکه سیب تا چه اندازه برای سلامتی مفید است اما دلیلی که باید از آن استفاده کنیم این است. خاصیت سرکه سیب به عنوان پایین آوردند قند خون و کمک به کاهش وزن، ثابت شده است. تحقیقات جدید نشان داده‌اند که سرکه سیب می‌تواند در کشتن پاتوژن‌ها که باکتر‌ی‌های بیماری‌زا هستند نیز کمک کند.

آب نارگیل تازه نیز می‌تواند گزینه خیلی خوبی برای سرحال شدن باشد که دارای مواد مغذی، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان است.

تامین آب بدن در کنار افزایش متابولیسم

هنگام بیدار شدن از خواب احساس کم‌آبی نمی‌کنید؟ با این که نوشیدن یک لیوان آب در صبح اول وقت برای شروع روز به شدت توصیه می‌شود، در این‌جا چند گزینه دیگر به شما می‌گوییم که بدن‌تان برای شروع روز با آ‌ن‌ها موافق است.

افزایش متابولیسم با چای سبز

نوشیدن چای سبز برای ما فواید زیادی دارد چرا که چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان است. یکی از مزایای آن افزایش میزان متابولیسم است. تحقیقات نشان داده است نوشیدن چای سبز نه‌تنها  میزان متابولسیم را افزایش می‌دهد، بلکه به چربی‌سوزی هم کمک می‌کند.

کنترل اشتها با نوشیدن قهوه

در‌حالی که قهوه نیز باعث افزایش متابولیسم می‌شود، نوشیدن آن هنگام صبحانه مزایای دیگری هم دارد. از آن‌جایی که هم قهوه و هم اسیدهای چرب با زنجیره متوسط (نوعی تری‌گلیسرید) بر روی متابولیسم تاثیر دارند، شما می‌توانید قهوه صبح خود را با اضافه کردن کمی روغن نارگیل (سرشار از اسیدهای چرب با زنجیره متوسط) تبدیل به یک منبع متابولیسم خوشمزه کنید. اما مراقب باشید که نباید این نوشیدنی خوشمزه را جایگزین صبحانه خود کنید چون صبحانه وعده‌ غذایی مغذی است که نمی‌توان آن را از برنامه غذایی روزانه حذف کرد. قهوه را با صبحانه یا بعد از صبحانه بنوشید.

رفع احساس کوفتگی و کرختی صبح با نو‌شیدنی

اگر قهوه صبح به اندازه کافی برای شما قوی نیست، به فکر تغییر دادن لیوان قهوه خود به یک لیوان نوشیدنی سبز باشید. مواد مغذی موجود در سبزیجات، مخصوصا سبزیجاتی که برگ سبز دارند مانند، کلم کالی و اسفناج قدرت خود را در افزایش انرژی ثابت کرده‌اند. سبزیجاتی که سرشار از آهن هستند اکسیژن را به سلول‌های شما می‌رسانند و به جنگ خستگی شما می‌روند.

گوجی بری را کشف کنید

این میوه جزو یکی از خوراکی‌های فوق مغذی است که سرشار از مواد معدنی، ویتامین، آنتی‌اکسیدان و ۸ آمینو اسید مهم است. گوجی بری یکی از مفیدترین گیاهان شناخته شده روی زمین است. شما می‌توانید روز خود را با نوشیدن یک لیوان آب گوجی بری شروع کنید تا ویتامین‌ها و انرژی مورد نیاز خود را تامین کنید. تحقیقات نشان داده است که نوشیدن آب گوجی بری فواید زیر را دارد.

  • افزایش میزان انرژی
  • بهبود عملکرد ورزشکاران
  • تمرکز ذهنی بهتر
  • کاهش استرس و خستگی

نوشیدنی برای کسانی که معده ضعیفی دارند

معده خود را با چای زنجبیل تصفیه کنید

زنجبیل یک درمان معروف برای مشکلات معده است. نوشیدن چای زنجبیلی به عنوان اولین نوشیدنی صبح می‌تواند ناراحتی معده را آرام و تهوع، استفراغ و اسهال را برطرف کند. برای تهیه چای زنجبیلی چند تکه زنجبیل تازه خورد شده را داخل یک لیوان آب در حال جوش بیاندازید و اجازه دهید تا برای ۵ دقیقه خیس بخورد؛ سپس آن‌ها را خارج کرده و چای را بنوشید.

معده را با آب آلوئه‌ورا آرام کنید

آلوئه‌ورا را همه به دلیل خواصیت احیا زخم، مشکلات پوستی و درمان آفتاب سوختگی می‌شناسند. اما این گیاه می‌‌تواند برای درمان مشکلات معده نیز به خوبی موثر باشد. خواص ضد التهابی عصاره آلوئه‌ورا به کاهش التهاب بیماری‌های گوارشی کمک می‌کند و همچنین نشان داده است که می‌تواند به کسانی که از سندروم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند کمک کند.

اسموتی‌هایی که یک صبحانه کامل هستند

برای یک صبحانه سریع که البته مواد مغذی مورد نیاز سلول‌های بدن ما را هم داشته باشد می‌توانید برای خودتان یک اسموتی صبحانه تهیه کنید. اگر صبح خیلی حال مساعدی ندارید، با نوشیدن اسموتی گوجه فرنگی می‌توانید بیشتر به خودتان برسید. هیچ شکی به خواص گوجه فرنگی نمی‌توان داشت. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K است و می‌تواند به تنظیم قند خون، مبارزه با سرطان کمک کند و سلامت پوست و قدرت بینایی را تقویت کند. برای تهیه اسموتی رژیمی گوجه فرنگی مواد زیر را داخل مخلوط کن باهم ترکیب کنید.

  • ۲ فنجان گوجه فرنگی
  • نصف فنجان آب گوجه فرنگی
  • یک چهارم فنجان آب سیب
  • نصف فنجان هویج
  • یک چهارم فنجان کرفس
  • ۲ فنجان یخ
  • چند قطره سس تند (برای طعم)

برای افزایش متابولیسم صبح خود می‌توانید اسموتی میوه‌ای با چای سبز را بنوشید. این اسموتی علاوه بر این‌که متابولیسم را افزایش می‌‌دهد، به دلیل وجود چای سبز چربی سوزی می‌‌کند و باعث می‌شود که احساس سیری کنید. برای تهیه این مواد را داخل مخلوط کن ریخته و خوب ترکیب کنید.

  • نصف فنجان چای سبز غلیظ
  • یک چهارم فنجان ماست یونانی کم چرب
  • یک چهارم فنجان جو دو سر
  • نصف فنجان موز
  • نصف فنجان از توت‌های مختلف (توت فرنگی، تمشک، بلک بری، کرن بری)

برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌توانید این اسموتی سرشار از پروتئین، فیبر و ویتامین را بخورید که تهیه آن چند دقیقه بیشتر وقت شما را نمی‌گیرد و مانند دو اسموتی قبلی می‌تواند یک یک صبحانه کامل باشد. خصوصا برای ورزشکاران و برای روزهایی که می‌خواهید به باشگاه بروید این یک اسموتی ورزشی و انرژی‌زا است. روغن موجود در برگ‌های نعنا درمان خوبی برای آبرسانی است. شما می‌توانید از چای نعنا که قبل‌تر دم کرده و در یخچال نگهداری می‌کنید به جای شیر گیاهی استفاده کنید تا پایه اسموتی شما شود.

  • یک اسکوپ پودر پروتئین وانیلی
  • یک چهارم آووکادو
  • یک تا ۲ قاشق غذاخوری دانه چیا
  • آب یک عدد لیمو ترش تازه
  • یک مشت پر برگ اسفناج
  • یک عدد خیار کوچک
  • یک چهارم فنجان برگ نعنا تازه
  • ۲ فنجان شیر گیاهی شیرین نشده (شیر سویا، شیر بادام و غیره)

کدام نوشیدنی را نباید صبح بنوشید؟

برطرف کردن کم آبی بدن با استفاده از این نوشیدنی‌های صبح‌گاهی با معده خالی بسیار ساده و موثر است اما کدام نوشیدنی‌ها را نباید صبح‌ها بنوشید؟

توصیه می‌شود که سودا، نوشابه و نوشیدنی‌های دیگری که دارای قند افزوده هستند، نوشیدنی‌ انرژی‌زا یا قهوه با معده خالی نوشیده نشوند. این نوشیدنی‌ها می‌توانند باعث کم آبی بدن و در دراز مدت باعث مشکلات معده شوند. از چای سبز افزایش دهنده متابولیسم تا آب گوجی بری ضدخستگی و اسموتی ورزشی، شما کدام نوشیدنی را برای صبح انتخاب می‌کنید؟

منبع: دیجی کالا مگ

 

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا