سلامت

خمیردندان و ماده اصلی تشکیل دهنده آن

سایت پر مطلب: از چند سال قبل که ضدیخ در یک خمیردندان چینی پیدا شد، خیلی‌ها به مواد تشکیل دهنده خمیردندان‌ها دقت می‌کنند. اما اگر واقعا می‌خواهید بدانید، خمیری که روی دندان‌ها می‌مالید، از چه موادی تشکیل شده، این مطلب را تا انت‌ها بخوانید. اینجا به ۱۰ ماده اصلی که اغلب خمیردندان‌ها دارند، اشاره شده است.

۱- فلوراید: تنها ماده موثری است که در همه خمیردندان‌ها وجود دارد. از ۵۰ سال پیش به کار می‌رود و حدود ۰. ۱۵ درصد حجم خمیردندان را تشکیل می‌دهد. البته خمیردندان‌هایی که با نسخه داده می‌شوند، بیش از یک درصد فلوراید دارند.

۲- مواد ساینده: کمک می‌کند پلاک‌ها و جرم‌های جمع شده روی دندان‌ها پاک شود. خیلی از خمیردندان‌های سفید کننده، زیاده از حد مواد ساینده دارند. استفاده زیاد از آن می‌تواند باعث فرسایش می‌نای دندان و حساس شدن آن شود.

۳- پاک کننده: البته کار اصلی آن این است که کف کند و به خمیر دندان حالت خمیری بدهد. مردم با این حالت است که بیشتر احساس تمیزی می‌کنند. مهم‌ترین نوع این ماده، سدیم لوریل سولفات نام دارد.

۴- طعم دهنده: خمیردندان را مزه دار می‌کند، ضمن اینکه می‌تواند بوی بد دهان را بپوشاند.

۵- مرطوب کننده و نگهدارنده رطوبت: این مواد کمک می‌کنند خمیر دندان خشک نشود. گلیسیرین، سوربیتول و آب از جمله آن‌ها هستند.

۶- مواد ضدباکتری: بعضی از خمیردندان‌ها حاوی تریکلوسان هستند، یک ماده ضدباکتری و ضدقارچ. خمیردندان کالگیت با اضافه کردن تریکلوسان مارک Colgate Total را تولید کرد که ادعا می‌کند تا ۱۲ ساعت از دندان در مقابل جرم‌ها محافظت می‌کند.

۷- مواد نگهدارنده: از آن‌ها استفاده می‌شود تا میکروب‌ها در خمیردندان رشد نکنند. بنابراین خمیر دندان ماه‌های زیادی در دمای اتاق سالم می‌ماند.

۸- رنگ: ظاهری جذاب به خمیردندان می‌دهد.

۹- شیرین کننده: خیلی از خمیردندان‌ها حاوی ساخارین، آسپارتام یا زیلیتول هستند تا مسواک زدن لذتبخش‌تر شود.

۱۰- غلیظ کننده: برای اینکه خمیر دندان آبکی نشود، به آن غلیظ کننده اضافه می‌شود تا حالت نرم و باثباتی پیدا کند.

منبع: oralanswers. com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا