سلامت

خمیردندان غنی‌شده و تامین ویتامین های بدن

سایت پر مطلب: به تازگی محققین آلمانی با ایده ساخت خمیردندان‌های غنی شده و جذب ویتامین‌ها از طریق مخاط دهان، به مرحله تازه‌ای از تولید خمیردندان وارد شده‌اند.

این محققان بر روی تاثیر مصرف خمیردندان‌های حاوی ویتامین B12 که سیانوکبالامین هم نامیده می‌شود در افراد گیاه‌خواد یا وگان‌ها (که هیچ‌یک از محصولات حیوانی را مصرف نمی‌کنند) تحقیق کرده و دریافتند که ممکن است جذب ویتامین B12 از طریق مخاط دهان، مانع از کمبود آن در خون شود.

خمیردندان غنی‌شده
خمیردندان غنی‌شده

 

ویتامین B12 عمدتاً در گوشت، ماهی و محصولات لبنی یافت می‌شود و درنتیجه گیاه‌خواران به شدت در معرض کمبود آن هستند. ویتامین B12 در عملکرد طبیعی مغز، سیستم عصبی و تشکیل گلبول‌های قرمز خون نقش حیاتی بازی می‌کند؛ کمبود آن سنتز DNA را مختل می‌کند و ممکن است بر روی غشاء مخاطی حلق و سیستم عصبی تأثیر منفی داشته باشد. البته این تنها یکی از تبعات کمبود B12 است.

خبر خوب این است که این ویتامین را می‌توان به طور مصنوعی سنتز کرد و از طرق مختلف مانند خمیردندان و قرص به بدن رساند. محققین موسسه آلمانی تغذیه مداوم و پایدار Institut für alternative und) nachhaltige Ernährung ) تأثیر استفاده از خمیردندان‌های غنی شده با ویتامین B12 را بر روی وگان‌ها و تقویت شاخص‌های این ویتامین در آنان مورد مطالعه قرار داده‌اند.

در این تحقیق ۱۲ هفته‌ای double-blinded که جامعه هدف آن به صورت تصادفی انتخاب شده بودند، ۶۶ گیاه‌خوار به ۲ گروه تقسیم شدند و عده‌ای از آن‌ها دارونما و عده‌ای هم خمیردندان حاوی B12 مصرف کردند. در ضمن هر دو گروه، ۲ بار در روز به مدت ۲ دقیقه و برای ۱۲ هفته به میزان مساوی از یک ژل که ظاهری مشابه داشت استفاده کردند و پژوهشگران، قبل و بعد از این آزمایش، میزان غلظت سرم و پلاسمای ویتامین B12، holotranscobalamin،homocysteine و methylmalonic acid آنان را اندازه‌گیری کردند.

گفتنی است در یک مطالعه پایلوت مشابه نیز که سال ۲۰۱۲ طی ۵ هفته اجرا شد وضعیت ویتامین B12 تا حدودی در برخی از شرکت‌کنندگان افزایش یافته بود.

البته موضوع تحقیق فعلی بررسی بهبود میزان ویتامین B12 در یک دوره زمانی طولانی‌تر است. در این تحقیق، سبک زندگی وگان‌ها، برای مدت ۲ سال و پیش از آنکه ۳ سال از روی آوردن آنان به این رژیم غذایی گذشته باشد مورد بررسی قرار گرفته و نتایج آن می‌گوید وضعیت ویتامین B12 در افرادی از این ژل غنی‌شده استفاده کرده‌اند بهبود یافته است. این تغییرات در وگان‌هایی که پیش از این از مکمل‌های حاوی B12 استفاده نکرده‌ بودند قابل ملاحظه‌تر بود.

منبع: تریبون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا