سلامت

خمیردندان سفیدکننده برای دندان مناسب است؟

سایت پرمطلب: دوست دارید دندان‌هایتان سفیدتر باشند؟ همه دوست دارند؛ به همین دلیل ساده‌ترین راهی که به نظرشان می‌رسد، استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده است، اما آیا این خمیرها به دندان‌های شما آسیب می‌زنند؟

کار خمیردندان‌های سفید کننده فقط این است که لکه‌های روی سطوح خارجی دندان‌های شما را که در اثر چای، قهوه، سیگار کشیدن و غیره ایجاد می‌شوند پاک کنند و نمی‌توانند رنگ طبیعی آنها را تغییر دهند، اما بسیاری از این خمیردندان‌ها حاوی اجزای کوچکی با خاصیت سایشی هستند که مینای دندان شما را می‌سایند. بنابراین لایه خارجی دندان شما برداشته شده و لایه زیری که سفیدتر است دیده می‌شود، اما اگر در استفاده از این خمیرها افراط کنید، درخشندگی دندان‌هایتان و مینای دندانتان از بین می‌رود و دیگر تشکیل نمی‌شود و نبود مینای دندان هم بعد از گذشت مدتی منجر به پوسیدگی می‌شود.

وقتی از خمیردندان‌هایی استفاده می‌کنید که دندانتان را خراش می‌دهند، طبیعی است که دندان‌هایتان حساس می‌شوند و زمانی که لایه مینای دندانتان نازک می‌شود، عاج آن آسیب‌پذیرتر می‌شود. عاج دندان، در زیر مینای آن قرار دارد و در ساختار آن لوله‌های زیادی که شبیه روزنه هستند وجود دارند که مستقیم به عصبی که در میانه دندان است می‌رسند.
وقتی لایه رویی این روزنه‌ها برداشته می‌شود، به سرما و گرما واکنش نشان می‌دهند و شما احساس درد می‌کنید. خمیردندان‌هایی که مخصوص دندان‌های حساس هستند، این روزنه‌ها را پر می‌کنند و احساس درد را از بین می‌برند، ولی خمیردندان‌های سفیدکننده عکس این کار را انجام می‌دهند.

اگر نمی‌توانید خمیردندان سفیدکننده‌تان را کنار بگذارید، راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید آسیب‌های آن را به حداقل کاهش دهید. برای این کار از یک خمیردندان سفیدکننده ملایم و مسواک بسیار نرم استفاده کنید تا خاصیت سایندگی آن را کاهش دهید. درضمن به طور مرتب از این خمیردندان استفاده نکنید و گاهی خمیرهای معمولی را جایگزین آن کنید. درضمن بهتر است از خمیرهای حاوی فلوراید استفاده کنید که به تقویت مینای دندانتان کمک می‌کنند.

دست آخر هم به شما توصیه می‌کنیم به طور مرتب به دندانپزشک سر بزنید و به یاد داشته باشید که او هم می‌تواند دندان‌هایتان را سفید کند یا توصیه‌هایی متفاوتی به شما کند که بتوانید دندان‌هایتان را به شیوه دیگری سفید و درخشان کنید.

ترجمه‌ای از dentabout.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا