عکس

جزیره موریس بهشت روی زمین

جزیره موریس در جنوب غربی اقیانوس هند است که در حدود ۹۰۰ کیلومتری شرق ماداگاسکار واقع شده است. این جمهوری بجز جزیره موریس شامل جزیره‌های سنت برندون و رودریگوئس و جزایر آگالگا نیز می‌شود. موریس بخشی از جزایر ماسکارین بشمار می‌رود و جزیره فرانسوی رئونیون در ۱۶۰ کیلومتری جنوب غربی آن قرار دارد. پایتخت موریس شهر پورت لوئیس است.نوع حکومت در این کشور جمهوری دموکرات (پارلمانی) است. در حال حاضر کشوری مستقل به پایتختی پورت لوئیس است که دارای ۸ شهر دیگر نیز می‌باشد

اولین نشانه‌های وجود این جزیره در تاریخ نشان می‌دهند که اولین بار توسط یک ملوان عرب در حدود سال ۹۷۵ دیده و به نام دینا اروبی نام‌گذاری شد.در سال ۱۵۰۷ پرتغالی‌ها این جزیره خالی از سکنه را پیدا کردند و آن را به نام یکی از کشتی‌های خود سرن یا کرن (Cirne) نامیدند. ملوان پرتغالی دیگری به نام دون پدرو ماسکارین آن را مجمع‌الجزایر ماسکارین نام نهاد.در سال ۱۵۹۸ یک دریاسالار به نام ویبراند وان وارویک در ناحیه گرند پورت پهلو گرفت و به افتخار پرنس موریس، مباشر جمهوری هلند، نام آن را موریس نهاد.بعدها جزیره به استعمار فرانسه در آمد و نامش به جزیره فرانسه تغییر کرد. در سال ۱۸۱۰ طی جنگ‌های ناپلئونی، فرانسوی‌ها جزیره را تسلیم بریتانیای کبیر کردند. در این زمان انگلیسی‌ها نام آن را به موریس بازگرداندند.موریس در سال ۱۹۶۸ استقلال خود را از انگلیس بازگرفت.

جزیره موریس
جزیره موریس

ساحت تمام کشور ۲۰۴۰ کیلومتر مربع و شامل جزیره اصلی موریس و چند جزیره دیگر است. دومین جزیره بزرگ رودریگز نام دارد که مساحت آن به ۲۶۰۰ هکتار می‌رسد. سنت براندون یکی از مجمع‌الجزایر کشور بوده که شامل تعداد بی‌شماری ریگ تپه، تپه‌های زیرآبی و جزیره‌های کوچک است. سنت براندون در ۴۳۰ کیلومتری شمال شرق موریس قرار دارد و بیش‌تر به عنوان مکانی مناسب برای ماهیگیری استفاده می‌شود. منطقه انحصاری اقتصادی تقریبا ۲/۳ میلیون کیلومتر مربع از اقیانوس هند را دربرمی‌گیرد که شامل جزایر سیشل نیز می‌شود.

جزیره موریس
جزیره موریس

این کشور منزلگاه گونه‌های گیاهی جانوری بسیاری بوده و هست اما سکونت انسان و ورود گونه‌های غیر بومی به این منطقه باعث انقراض یا تهدید برخی گونه‌های گیاهی و جانوری شده است. پیش از ورود پرتغالی‌ها در سال ۱۵۰۷ هیچ پستاندار خاکی در این جزیره وجود نداشت. امروزه بیش از ۱۰۰ گونه گیاهی و جانوری منقرض و در معرض خطر هستند که از دهه ۱۹۸۰ فعالیت‌هایی جهت محافظت از این گونه‌ها انجام شده و می‌شود.

کم‌تر از ۲ درصد از جنگل‌های اصلی جزیره، در پارک ملی بلک ریور جورجس، رشته‌کوه‌های بامبوس در جنوب شرق و رشته‌کوه‌های موکا-پورت لویی در شمال غرب باقی مانده است.

جزیره موریس
جزیره موریس

موریس از جاذبه‌های توریستی متنوع و شگفت انگیزی بهره مند می‌باشد؛ علاوه بر سواحل بسیار زیبا، رودخانه، مرداب، کوه، جنگل‌های زیبا، گونه‌های جانوری و گیاهی فراوان، دهانه‌های آتشفشانی، آبشار و آثار تاریخی را نیز می‌توان در این جزیره رویایی مشاهده نمود.

سازمان جهانی جهانگردی موریس را به عنوان یکی از ده مقصد برتر توریستی دنیا معرفی نموده‌است. مارک تواین، نویسنده مشهور آمریکایی، خالق آثاری از قبیل ماجراهای تام سایر، هاکلبری فین، شاهزاده و گدا جزیره موریس را چنین توصیف نموده‌است: “موریس نمونه‌ای از بهشت روی زمین است.”

جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس
ساکنان جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس

جزیره موریس
جزیره موریس – پرمطلب
جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس
جزیره موریس

جزیره موریس
جزیره موریس

www.pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا