اطلاعات عمومی

جالبتربین عنکبوت‌های دنیا

پرمطلب: عنکبوت‌ها در حالت عادی خیلی‌ها را می‌ترسانند. حدود ۳۰% امریکایی‌ها از عنکبوت می‌ترسند. جای تعجب نیست که چرا. آن‌ها چشم‌های بزرگ و پا‌های زیاد و بلند دارند و در جا‌های تاریک با سرعت زیاد حرکت می‌کنند. اما این ویژگی‌ها برای توصیف بیشتر عنکبوت‌ها کافی نیست. بسیاری از عنکبوت‌ها عجیب‌و‌غریب هستند و تکامل نقش مهمی در این باره داشته است. آن‌ها برای بقا تکنیک‌های عجیب و منحصربه‌فردی ایجاد کرده اند، از جمله استتار و توانایی‌های شکار موثر. در این مطلب با عجیب‌ترین عنکبوت‌های دنیا آشنا می‌شوید.

عنکبوت ترکه‌ای (twig)

این عنکبوت نابغه توانایی فوق العاده‌ای در استتار دارد و خودش را شبیه یک تکه چوب می‌کند. این عنکبوت بومی هند است و شاید حتی از نزدیک هم آن را نبینید. همچنین به جای تار معمولی یک تار به شکل «y» ایجاد می‌کند.


عنکبوت خاردار گردباف (Spiny Orb Weaver)

این عنکبوت خاردار کوچک اگرچه ترسناک است، اما خطری برای انسان ندارد. با این حال ممکن است در جا‌های بدی تار بسازد. این عنکبوت ویژگی‌های متمایزی دارد و معمولا در هوستون یافت می‌شود.

عنکبوت طاووسی (Maratus Volans)

این عنکبوت رنگارنگ بسیار کوچک است و به راحتی روی ناخن می‌نشیند. عنکبوت‌های طاووسی نر برای جذب عنکبوت ماده رقص خاصی انجام می‌دهند. هرچند ۲۰ گونه شناخته شده وجود دارد، اما تنها ۸ مورد به صورت رسمی شناسایی شده اند.


عنکبوت مورچه‌نما (myrmarachne plataleoides)

این عنکبوت‌ آب زیر کاه، که به نام عنکبوت مورچه‌نمای قرمزباف هم شناخته می‌شوند، با شباهت زیادی که به مورچه دارند، طعمه را گول می‌زنند. حتی در قلمروی حیوانات هم به هیچکس نمی‌توانید اعتماد کنید.


عنکبوت دو دُم (two-tailed)

این عنکبوت تار نمی‌تند بلکه روی درخت یا سنگ منتظر می‌ماند. او کاملا ثابت می‌نشیند تا طعمه نزدیک شود، سپس با سرعت به آن حمله می‌کند. اگر بزرگترین نزدیکش شود، سریعتر از چشم به هم زدن فرار می‌کند.


عنکبوت غواص (argyroneta aquatica)

این عنکبوت عجیب و غریب با تار خود یک حباب می‌سازد و از آن به عنوان آبشش استفاده می‌کند تا زیر آب نفس بکشد. عنکبوت غواص با استفاده از آبشش‌های جدیدش، زیر آب شکار می‌کند و ماهی‌های کوچک را می‌کُشد. حتی ماهی‌ها هم از دست عنکبوت‌ها در امان نیستند!


عنکبوت تارمخروطی استرالیایی (australian funnel-web)

این عنکبوت ضداجتماعی معمولا از انسان‌ها دور می‌ماند، اما وقتی نر‌ها در فصل جفتگیری برای یافتن جفت بیرون می‌آیند در تماس با انسان قرار می‌گیرند که متاسفانه می‌تواند کشنده باشد. این عنکبوت با زهرش می‌تواند انسان را در عرض ۱۵ دقیقه بکشد.


عنکبوت گردباف شاخ‌بلند (long horned orb weaver)

این عنکبوت از همه عجیب‌تر است. اول اینکه شبیه عنکبوت نیست و دوم اینکه شاخ‌های بلندی دارد و ترسناک به نظر می‌رسد.


عنکبوت قاتل (assassin)

بیشتر عنکبوت‌ها به نوعی قاتل هستند، خودشان را مخفی می‌کنند و منتظر فرصت مناسب می‌ماند. اما عنکبوت قاتل سایر عنکبوت‌ها را شکار می‌کند و با فک‌های بزرگ و زهر کشنده‌اش در این کار بسیار موفق است. بنابراین این عنکبوت کابوس بقیه عنکبوت‌هاست.


عنکبوت گردباف کُنده‌ی درخت (Tree Stump Orb Weaver)

اگر در جنگل باشید، شاید حتی نفهمید این عنکبوت همه حرکات شما را زیر نظر دارد. ترسیدید؟ در نتیجه‌ی میلیون‌ها سال تکامل، این عنکبوت می‌تواند خودش را شبیه درخت کند.


عنکبوت جهنده سنگین (heavy jumping)

هیچکس نمی‌خواهد باور کند عنکبوت‌ها هم می‌توانند بپرند. آن‌ها سریع می‌دوند، پنهان می‌شوند و تار‌های پیچیده می‌سازند. اما پرش؟ متاسفانه این عنکبوت واقعا وجود دارد و می‌تواند ۵۰ برابر ابعاد خودش بپرد.


عنکبوت دریچه‌ساز زره‌پوش سیاه (Black Armored Trapdoor)

این نوع عنکبوت‌ دریچه‌ساز با استفاده از برگ، علف و تارهایش مخفیگاه می‌سازد تا طعمه‌اش را غافلگیر کند. وقتی طعمه از کنار مخفیگاه آن‌ها عبور می‌کند مثل شیطان ظاهر شده و آن را می‌گیرد.


عنکبوت «Wrap-Around»

این عنکبوت استرالیایی خودش را کاملا دور شاخه درخت می‌پیچد، طوری که کاملا با سطح آن یکی می‌شود و در انتظار طعمه استتار می‌کند. خوشبختانه این عنکبوت برای انسان خطرناک نیست، اما فکر کردن درباره آن هم ترسناک است.


عنکبوت آرگیرودس مارمانند (argyrodes colubrinus)

این عنکبوت با وجود دم بلندی که شبیه مار است، ظاهر عجیبی دارد و می‌تواند به شکل یک شاخه باریک خودش را در محیط اطرافش استتار کند.


عنکبوت صورت خندان (Happy Face)

این عنکبوت در جزایر هاوایی یافت می‌شود و انگار یک صورت خندان روی بدنش دارد. این عنکبوت انواع مختلفی دارد که برخی از آن‌ها صورت اخمو دارند.


عنکبوت دم‌عقربی (Scorpion-Tailed)

این عنکبوت در استرالیا و تاسمانی یافت می‌شود و دم بلندی دارد. شکل بدن آن منحصربه‌فرد است. هیچ عنکبوت دیگری این شکلی نیست.


عنکبوت کفشدوزک‌نما (Ladybird Mimic)

عنکبوت کفشدوزک‌نما بدنی به شکل کفشدوزک دارد. او می‌خواهد کاملا بی خطر به نظر برسد. طعمه وقتی نزدیک می‌شود، بدون اینکه بفهمد چه اتفاقی افتاده، داخل شکم عنکبوت می‌رود.


عنکبوت شکارچی (Huntsman)

هرچند بیشتر عنکبوت‌های شکارچی از انسان اجتناب می‌کنند، اما برخی از آن‌ها هم این کار را نمی‌کنند. این عنکبوت‌ها نسبتا سمی هستند. نیش آن‌ها انسان را نمی‌کشد، اما باعث آسیب و تورم می‌شود. البته نگران نباشید، آن‌ها بومی استرالیا هستند.


عنکبوت خرچنگی مدفوع پرنده (Bird Dung Crab)

این پرنده تمام تلاشش را می‌کند که شبیه فضولات پرنده باشد. حتی می‌تواند از خودش بوی بد منتشر کند. این روش استتار دومنظوره هم شکارچیانی مثل پرندگان را دور می‌کند و هم طعمه‌های موردنظرش مثل مگس‌ها را جذب می‌کند.


عنکبوت آینه‌ای

این عنکبوت بدن درخشانی به شکل آینه با رنگ‌های متنوع دارد. جای تعجب نیست که این عنکبوت هم در استرالیا یافت شود.


عنکبوت خرچنگی هشت خال (Eight-Spotted Crab)

این عنکبوت که در سال ۱۹۲۴ در سنگاپور کشف شده، بدن خال‌خالی دارد. آن‌ها بسیار گوشه‌گیر هستند و فقط تعدادی از آن‌ها در طبیعت دیده شده اند.


عنکبوت دیوچهره (Ogre-Faced)

این عنکبوت نه تنها صورت زشتی دارد، بلکه می‌تواند تارش را روی دشمنانش بگستراند. درواقع برای شکار عملی مثل ماهیگیری با تور انجام می‌دهد. وقتی طعمه در تور گرفتار شد، آن را نیش می‌زند، فلج می‌کند و سپس می‌خورد.


عنکبوت خفاش‌خوار

این عنکبوت تار‌های بزرگی برای به دام انداختن طعمه اش می‌سازد. این عنکبوت‌ها زیاده‌خواه هستند و خفاش می‌خورند. خفاش‌ها در تار آن‌ها گرفتار شده و سپس عنکبوت سراغشان رفته و آن‌ها را می‌خورد.


عنکبوت باگیرا کیپلینگ (bagheera kiplingi)

بیشتر عنکبوت‌ها دوست دارند حشره بخورند به جز عنکبوت‌های خفاش‌خوار و این عنکبوتی که می‌خواهیم درباره‌اش حرف بزنیم. این عنکبوت‌ها گیاهخوارند و به طور خاص درختچه‌های اقاقیا را می‌خورند و به هیچ قیمتی به مورچه‌های اطراف آن کاری ندارند.

 

pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا