سلامت

بیماری های لثه و سرطان دهان در سنین بالا شایع تر است

مجله اینترنتی پر مطلب: شما می توانید با چهار دقیقه مسواک زدن در روزو هر از چند گاهی مراجعه به دندانپزشک، دندان هایتان را سالم نگه دارید. اما همین روش ساده ی نگهداری، با افزایش سن به یک چالش تبدیل می گردد و به همین دلیل پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و سرطان دهان در سنین بالا شایع تر است.

بیماری های لثه و سرطان دهان در سنین بالا شایع تر است
بیماری های لثه و سرطان دهان در سنین بالا شایع تر است

دندان ها با بیماری های قلبی مرتبط اند

مدت هاست که پزشکان ارتباط بین بیماری های پریودنتال (لثه ای) و بیماری های قلبی را شناخته اند. اما آخرین تحقیقات نشان می دهد که ممکن است بیماری های لثه در واقع موجب تشدید مشکلات قلبی شود.

بیماری های لثه منجر به مقاومت التهابات درجه پایین شده که ممکن است سبب تولید و یا تشدید ساخت پلاک در شریان ها شود. خطر ابتلا به سکته مغزی، بیماری آلزایمر و برخی از انواع آرتریت ممکن است در اثر بیماری لثه افزایش پیدا کند.

دهان تان خشک می شود

بزاق یک بخش ضروری از فرآیند دوباره معدنی شدن (شکست یا تبدیل مواد آلی به ساده ترین شکل معدنی) است که موجب خواهد شد دندان ها سالم و قوی باقی بمانند. اما بسیاری از داروها موجب خشکی دهان می شوند که می تواند موجب پوسیدگی دندان ها و سایر مشکلات مربوط به سلامت آن ها شود.

بدتر این که غدد بزاقی ما با افزایش سن دیگر به خوبی گذشته کار نمی کنندو احتمال خشکی دهان افزایش پیدا می کند. نوشیدن آب بیشتر می تواند مفید باشد.

بهترین مسواک را انتخاب کنید

بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان، ورم مفاصل و سایر مشکلات سلامتی مربوط به عضلات و اسکلت، می تواند مسواک زدن را به یک چالش برای سالمندان تبدیل کند. مسواک برقی می تواند کمک بزرگی برای آن ها باشد. افرادی که از سالمندان مراقبت می کنند می توانند مسواک زدن و استعمال نخ دندان آنان را کنترل کنند.

به مقدار مناسب فلوراید مصرف کنید

مسواک زدن به مراتب مهم تر از مصرف هر نوع دهانشویه است. شما نمی توانید شستشوی دهان با دهانشویه را جایگزین مسواک زدن کنید و انتظار داشته باشید دندان هایتان قوی بمانند.

حتی اگر دندان مصنوعی دارید، مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند این اطمینان را به وجود بیاورد که دندان ها به درستی سر جای خود قرار گرفته اندو شما را از زخم های دردناک دهانی و بیماری های لثه نجات دهد

اما به ویژه در مراحل آخر زندگی که پوسیدگی دندان یکی از مسائل متداول وجدی می شود، شست و شو با فلوراید و مسواک زدن می تواند کمک به محافظت از دندان ها کند.

با این که نگرانی هایی در مورد فلوراید وجود دارد، اما کارشناسان می گویند که این نگرانی ها کمی اغراق آمیز است.

به رژیم غذایی تان نگاهی بیاندازید

کلسیم و ویتامین دی از مواد مغذی هستند که ممکن است اغلب سالمندان به مقدار کافی آن ها را دریافت نکنند. کمبود هر کدام از این دو ماده مغذی می تواند به پوکی استخوان منجر شود که به نوبه ی خود موجب از دست دادن دندان ها خواهد شد.

اگر می خواهید مطمئن شوید که کلسیم و ویتامین دی به قدر کافی دریافت می کنید یا خیر، به خوراکی هایتان دقت کنید. همچنین بهتر است نگاهی هم به میزان قند مصرفی تان بیاندازید. شکر دندان ها را می پوساند. مسواک نزدن و مصرف مواد قندی زیاد همراه با هم می توانند به نابودی دندان ها منجر شوند.

به دندانپزشک سر بزنید (حتی اگر دندان مصنوعی دارید)

به سبب تمام دلایلی که در بالا ذکر شد، مراجعه سالیانه به دندانپزشک،بزرگ ترین راه برای جلوگیری از مشکلات بالقوه جدی بهداشت دهان و دندان است. حتی اگر شما دندان مصنوعی دارید، ویزیت دکتر می تواند این اطمینان را به وجود بیاورد که دندان ها به درستی سر جای خود قرار گرفته اند، که می تواند شما را از زخم های دردناک دهانی و بیماری های لثه نجات دهد. همچنین در این صورت دندان پزشک شما را از نظر سرطان دهان بررسی می کند. سرطان دهان شایع نیست، اما اوج بروز آن در سن ۶۰ سالگی است.

برای بهداشت بیشتر دهان و دندان تلاش کنید

بهداشت ضعیف دهان و دندان، یک مشکل بهداشتی در حال رشد است. همه ی پزشکان بر ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کل بدن تاکید دارند. بنابراین مقامات بهداشت عمومی و کارفرمایان این حوزه باید بیش از پیش، به بهداشت دهان و دندان به ویژه در سالمندان اهمیت دهند. در غیر این صورت این اورژانسها هستند که روز به روز از بیماران پر خواهند شد، نه دندان پزشکی ها (به علت ارتباط مشکلات دهانی با بیماری هایی مانند مشکلات قلبی و …).

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا