اطلاعات عمومی

به عروس هلندی چگونه غذا بدهیم

پرمطلب: عروس‌های هلندی بعد از مرغان عشق پرطرفدارترین پرندگان زینتی هستند. سخنگو بودن این پرنده، زیبایی، داشتن عمر طولانی و دوست شدن آسان آن با انسان، از مهمترین دلایل علاقه‌مندی افراد به پرورش طوطی عروس هلندی (کاکه تیل) است.  در این مطلب اصول تغذیه و غذای عروس هلندی در مراحل مختلف رشد این پرنده را آموزش می‌دهیم.

به عروس هلندی چگونه غذا بدهیم

۱) غذای جوجه عروس هلندی تا ۴۰ روزگی

برای تغذیه جوجه عروس هلندی بهترین کار تغذیه جوجه توسط والدین اوست. به این منظور شما غذای معمول پرنده بالغ به همراه مقداری بیشتری زرده تخم مرغ آب‌پز را در اختیار پرنده قرار دهید و او خود به جوجه غذا می‌دهد، ولی اگر مجبور هستید خودتان به جوجه غذا بدهید باید این کار را به وسیله سرنگ انجام دهید. مقداری زرده و سفیده تخم مرغ آب‌پز را با کمی آب‌جوش مخلوط کنید؛ به طوری که ترکیب نه زیاد سفت و نه زیاد نرم باشد و توسط سرنگ گوشه دهان پرنده بگذارید. چند بار در روز به این طریق او را تغذیه کنید.

تعداد زمان غذا دادن به جوجه

مقدار و دفعات تغذیه جوجه عروس هلندی بستگی به سن، رشد و نوع تغذیه دارد. دستورالعمل زمانی تغذیه جوجه عروس هلندی به شرح زیر است:
  • جوجه یک روزه: جوجه همه پرندگان زمانی که تازه از تخم در آمده‌اند (۲۴ ساعت اول حیات)، دارای کیسه زرده هستند و این کیسه تا ۱۲ ساعت اولیه منبع اصلی مواد مغذی مورد نیاز بدن جوجه است.
  • جوجه‌های کمتر از یک هفته: جوجه عروس هلندی تا یک هفتگی باید ۶ تا ۱۰ بار در روز (هر دو تا سه ساعت یک بار) تغذیه شود و در برخی موارد توصیه شده که اگر جوجه در هر وعده غذای کمی خورد، حتی یک تا دو بار در طول شب نیز تغذیه جوجه انجام شود.
  • جوجه‌هایی که چشمان خود را باز کرده‌اند: بهترین نحوه تغذیه این جوجه‌ها ۵ تا ۶ بار در روز با فاصله زمانی سه تا چهار ساعت است.
  • جوجه‌هایی که چشمهایشان به طور کامل باز می‌شود: تغذیه جوجه‌های بزرگتر که کاملا چشمانشان باز شده است ۳ تا ۵ بار در روز با فاصله زمانی هر پنج ساعت یک بار مناسب خواهد بود.
  • زمانی که پر‌های جوجه شروع به رشد می‌کنند: در این دوره از رشد جوجه عروس هلندی ۳ تا ۴ مرتبه در روز با فاصله زمانی هر شش ساعت تغذیه مناسب است.

به عروس هلندی چگونه غذا بدهیم

۲) از ۴۰ روزگی تا دو ماهگی

در این دوره از رشد هم غذای مورد علاقه جوجه عروس هلندی هنوز همان غذای نرم و آبکی مانند تخم مرغ آب پز و پوره گندم است. برای اینکه جوجه‌ها را به خوردن دانه عادت دهید می‌توانید دانه‌های مورد نظر مانند دانه کتان و ارزن را روی این غذا بریزید تا کم کم جوجه به خوردن دانه عادت کند.

۳) از دو ماهگی تا ۱۴ ماهگی

این دوره از رشد عروس هلندی یعنی تا زمان قبل از بلوغ جنسی این پرنده، استفاده از دانه‌های با طبع گرم توصیه نمی‌شود. بهترین غذای عروس هلندی در این مرحه از رشد مخلوط دانه ارزن و کتان به نسبت سه به یک است. همچنین می‌توانید در تغذیه آن‌ها از میوه‌ها و سبزیجات نیز استفاده کنید.

۴) بعد از ۱۴ ماهگی (زمان جوجه‌کشی)

بعد از ۱۴ ماهگی بهتر است دانه‌های گرم در اختیار عروس هلندی قرار بدهید تا برای تکثیر و جفتگیری کاملا آماده شود. عروس هلندی بالغ تنوع غذایی زیادی دارد و دسته عظیمی از میوه‌ها و سبزیجات را می‌توان به او داد.
  • دانه‌های گیاهی مناسب برای عروس هلندی: دانه ارزن، کتان، شاهدانه، تخم کاسنی، کافشه، تخم آفتابگردان، گندم پخته شده، ذرت پخته شده، حبوبات، جوانه گندم، جوانه ماش
  • سبزیجات مجاز برای عروس هلندی: هویج رنده شده، جعفری، گشنیز، کلم بروکلی، کلم سفید، فلفل دلمه، شوید و کاهو (قبل از دادن سبزیجات به پرنده حتما آن را کاملا شسته و تمیز کنید.)
  • میوه‌های مفید برای عروس هلندی: سیب، هلو، انار، پرتغال و انگور
    توجه: قبل از دادن میوه به عروس هلندی دانه‌های میوه را از آن خارج کنید.
    ساعات تغذیه عروس هلندی در دوره بلوغ دو بار در روز در ساعت ۶ صبح و ۶ عصر مناسب است و بیشتر از دو بار در روز نیاز به تغذیه ندارد.
  • نمونه یک جیره غذایی کامل برای عروس هلندی بالغ: ۲۵ درصد پلت آماده، ۲۵ درصد مخلوط دانه و تخمه، ۲۵ درصد میوه و سبزیجات دارای برگ‌های سبز تیره، ۱۵درصد برنج پخته، ذرت و مخلوط حبوبات و ۱۰ درصد نان، ماکارونی، پنیر و گوشت سفید است.

 

۵) در زمان خوابیدن روی تخم

عروس هلندی مدت تقریبی ۲۵ روز روی تخم‌ها می‌خوابد و در این زمان توجه ویژه‌ای باید به تغذیه پرنده شود. غذای اصلی عروس هلندی در این دوره باید شامل حداقل تا ۷۰ درصد ارزن باشد. همچنین در طول روز یک تخم مرغ آب پز، تخم آفتابگردان، جوانه و میوه‌های رنده شده همچون هویج، هلو و سیب به عروس هلندی جوجه‌دار خود بدهید.
نکته: اگر در جیره غذایی پرنده همه موارد بالا رعایت شود، پرنده نیازی به استفاده از مکمل‌های غذایی ندارد. در غیر این صورت نیاز به مصرف ویتامین و مکمل برای پرنده جوجه‌دار ضروری خواهد بود.

استفاده از پلت‌های آماده غذا برای عروس هلندی

یکی از جیره‌های غذای عروس هلندی استفاده از پلت‌های آماده تغذیه این پرنده از فروشگاه‌های تهیه لوازم حیوانات خانگی و پرنده فروشی‌هاست. این پلت‌های تجاری مخلوط از مواد مورد نیاز پرنده هستند و به دلیل داشتن انواع مکمل‌ها از سوء تغذیه پرنده پیشگیری می‌کند، اما پیشنهاد می‌کنیم برای رعایت اصول صحیح تغذیه عروس هلندی حتما در رژیم غذایی روزانه او مقداری از میوه‌ها و سبزیجات را نیز قرار دهید و به خوردن پلت‌های آماده توسط پرنده اکتفا نکنید.

به عروس هلندی چگونه غذا بدهیم

 

ممنوعیت غذایی برای عروس هلندی

  • از دادن باقیمانده غذای خود، غذا‌های شور و پرچرب، فست فودها، الکل و تنقلاتی مانند چیپس، پفک، چوب شور، شکلات و … به عروس هلندی خودداری کنید.
  • آووکادو، پیاز، سیر، قارچ، عسل، نمک، کافئین، لوبیای نپخته، ریواس و گوشت قرمز برای عروس هلندی مضر است و باعث آسیب به او می‌شود.
  • از دادن هسته میوه‌ها مانند هسته سیب و … به پرنده خودداری کنید.
  • عروس هلندی به سرعت چاق می‌شود؛ پس از دادن غذای زیاد به پرنده خودداری کنید و اگر پرنده دچار چاقی است به تدریج از میزان غذا کم کنید.
  • هرروز ظرف آب و غذای پرنده را تمیز کنید و غذا و آب تازه برای این پرنده زیبا بگذارید.

منبع: مجله حیوانات

pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا