سلامت

افزایش خطر ابتلا به ذات‌الریه هنگام خوابیدن با دندان مصنوعی

سایت پرمطلب: دندان‌پزشکان همیشه به افراد سالمند و کسانی که دندان مصنوعی متحرک دارند توصیه می‌کنند تا در هنگام خواب پروتز دندانی خود را از دهان خارج کنند. خارج کردن دندان مصنوعی از دهان در طول شب به آرواره‌های فکی فرصت استراحت م ترمیم نسجی می‌دهند. علاوه بر این به دلیل افزایش بهداشت دهان، ریسک ابتلا به ناراحتی‌های قارچی را کاهش می‌دهد.


هرچند بسیاری از صاحبان دنچر به دلیل تنبلی یا راحتی بیش از حد با پروتز خود، این توصیه را فراموش می‌کنند و شبها بدون خارج کردن دندان مصنوعی از دهان، به رختخواب می‌روند.

حال پژوهشگران در یک مطالعه تازه نشان داده‌اند افرادی که دنچرشان را در حین خواب در دهان باقی می‌گذارند در مقایسه با افرادی که قبل از خواب دنچرشان را خارج می‌کنند در ریسک بالاتری از ابتلا به ذات‌الریه قرار دارند.
بی‌توجهی به سلامت بهداشت دهان و دندان از عوامل اصلی خطرساز برای ابتلا به ذات‌الریه در میان سالمندان است.
از انجا که استفاده از پروتز در طول خواب احتمال بروز پلاک زبان و پروتز، التهاب لثه و ابتلا به بیماری‌های قارچی را افزایش می‌دهد، این افراد استعداد بیشتری برای ابتلا به بیماری‌های عفونی تنفسی، نظیر ذات‌الریه را دارند.

پژوهشگران دانشگاه Nihon دانشکده دندان‌پزشکی ژاپن در طی این مطالعه ۵۲۴ سالخورده را با میانگین سنی ۸۷/۸ سال سن و با توجه به وضعیت سلامت و رفتار بهداشت دهان و دندانیشان به طور تصادفی انتخاب کردند. این مطالعه روی آن‌ها تا زمان بستری شدن یا مرگ ناشی از ذات‌الریه ادامه پیدا کرد، تعداد ۴۸ حادثه (۲۰ مرگ و ۲۸ بستری شدن) وجود داشت. همچنین این تحقیق نشان داد در میان ۴۵۳ نفری که از دندان مصنوعی استفاده می‌کردند تعداد ۱۸۶ نفر آن‌ها که در شب نیز از آن استفاده می‌کردند در معرض ریسک بالاتری از ابتلا به ذات‌الریه قرار گرفتند.

افزایش توجه به بهداشت دهان و آگاه کردن بیماران سالخورده از اثرات زیان‌آور استفاده از دنچر در طول خواب از جمله تاکیدهای پژوهشگران در این مطالعه است.
منبع: dentistrytoday .com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا