اطلاعات عمومی

آشنایی با لیتوپس

دوستان عزیز دوباره با یک مقاله دیگه درباره ی یک گل خاص در خدمتتون هستم .گلی که امروز میخوام بهتون معرفی کنم لیتوپس هستش.برای معرفی این گل باید عرض کنم که اولا من خودم این گل رو دارم و باهاش رابطه ی خوبی برقرار کردم،این گل به نام علمی Lithops sp و از خانواده ی Aizoacea و بومی ملت همیشه در صحنه ی آفریقای جنوبی و اطراف هستش.

نام عامیانش گل سنگی یا صخره ای است به شکل صخره تکامل پیدا کرده تا حیوانات مذکور به خیال اینکه اینها سنگ هستند از خیرشن بگذردند.

و معلوم نیست این روند تکاملی به کدامین سو میرود!؟!؟!این گل رو فقط برای افراد با تجربه و آشنا به الفبای باغبانی و کلکسیونر ها توصیه میکنم و اگه تجربه ی نگهداری شمعدانی یا حسن یوسف رو هم نداری پس نزدیکش نشو چون سیکل زندگی این گل و کلا  اخلاقش یکم خاصه و باید بلدباشی چطور آبش بدی یا کی آب بدی و کی ندی!!

.

کاکتوس صخره ای

کاکتوس صخره ای

سیکل زندگی لیتوپس:

این گل برای مقاومت در برابر گرما و کم آبی در بافت گوشتی خود آب ذخیره کرده و در فصول بی آبی و هنگام تولید برگ از آب ذخیره شده استفاده میکند.توجه کنید که سیستم این گیاه کلا از کاکتوس متفاوت میباشد !! ما مبدا شروع سیکل زندگی گیاه را آخر تابستان  یا ابتدای هوای خنک و روزهای کوتاه معین میکنیم که گیاه بعد از استراحتی ۳ ماهه دوباره با آبیاری بیدار شده و شروع به گلدهی میکند( البته اگر ۴یا ۵ سال سن داشته باشد یا بالغ باشد)،این پروسه تا زمستان ادامه دارد گیاه رشد کرده و بزرگتر میشود و در زمستان شروع به تولید برگهای جدید از لای یا از درون برگ قبلی میکند.برگ جدیداز دل برگ قبلی بیرون زده  و برگ قبلی بعد از مدتی خشک میشود و دوباره گیاه به همان پروسه رشدی خود برگشته و این روند را تا ابتدای بهار یا نهایتا اردیبهشت طی میکند.با آغاز روزهای بلند و هوای گرم و خشک در طبیعت( که باید در منزل شبیه سازی شود) گیاه وارد فاز استراحت میشود و در هر فاز گیاه دستورات مخصوص به خود را دارد که باید رعایت گردد.

تولیدبرگ در لیتوپس

تولیدبرگ در لیتوپس

آبیاری:

آبیاری بخش مهمی از زندگی این گیاه است.همانطور که گفته شد با شروع بارندگی های پاییزه رشد این آغاز شده و بعد بارندگی ها گل داده و پس از گرده افشانی به بذر میرود پس در منزل هم در آغاز فصل خنک آبیاری را آغاز کرده و با هفته ای ۱ الی ۲ بار بسته به دمای اتاق یا گلخانه به طور مرتب ادامه میدهید.هنگام گلدهی مراقب باشید که آب روی گلها ریخته نشود زیرا گرده ها را از بین میبرد.با شروع تولید برگ در زمستان باید آبیاری را متوقف کرد زیرا برگ جدید تمام مواد غذایی و آب داخل برگ قبلی را باید جذب کند تا برگ قبلی از بین رفته و خود توسعه پیدا کند..بنابراین ازآبیاری در هنگام رویت برگ جدید تا آخر تولید برگ جدید خودداری کنید وگرنه برگ قبلی از بین نرفته و برگ جدید هم توسعه پیدا نمیکند!!!!!پس از آن دوباره با همان منوال قبلی آبیاری کنید در ضمن بین دو آبیاری خاک خشک شده باشد!! وقتی به اول بهار و شروع فصل گرما رسیدیم،باید آبیاری را به هر ۲ هفته یکبار تقلیل داده تا اجازه استراحت به گیاه را داده باشیم.در فصل استراحت این گل هرگز زیاد آبیاری نکنید وگرنه گیاهتان از بین میرود.در طبیعت این گل هنگام بارندگی ها و مرطوب شدن هوا میتواند از همان سطح بالایی خود مثل دریچه آب را به صورت بخار ،جذب کند.

لیتوپس

لیتوپس

نور:

این گل از سطح بالای خود میتواند مثل پنجره ای نور را برای کلروفیل یا سبزینه های خود بفرستد!! که به ین قابلیت  Epidermal window  گفته میشود.این پنجره وقتی نور بسیار زیاد شود و دما بالا رود از ورود نور به داخل جلوگیری میکند تا مبادا سیستم فتوسنتزی آسیب ببیند.باید این گل را جلوی پنجره ی جنوبی قرار دهید یا روزی ۵ ساعت نور مستقیم و زیاد بخورد و باقی روز اگر سایه بود هم طوری نیست! در تابستان که گیاه استراحت میکند گیاه را در برابر آفتاب شدید قرار ندهید تا نسوزد!!

نور لیتوپس

نور لیتوپس

998480_504867066289690_457137620_n

تکثیر:

تکثیر این گل از طریق کاشت بذر و یا تقسیم بوته میباشد.اولا این گل خود عقیم بوده و قادر به خود گرده افشانی نیست.بنابراین زنبور ها آن را با گلهای گیاهان دیگر گرده افشانی میکنند.در اول پاییزکه گیاه بالغ شما گل داد میتوانید در روز چهارم گلدهی( کلا گلدهی یک هفته طول میکشد) آنرا با برس گرده افشانی کنید و بعد از چند هفته کپسول بذر را مشاهدی میکنید.با جدا کردن بذر و کاشتن آن ترجیحا در بهار  یا پاییز گیاه خود را تکثیر کرده اید.راه دوم تقسیم هر پایه در فصل خواب گیاه  یا در ابتدای فصل رشد گیاه است که پایه ها را در گلدانهای جدا قرار میدهید.

کاکتوس لیتوپس
کاکتوس لیتوپس

تعویض گلدان و خاک :

بهتر است گلدان  لیتوپس را هر ۳ سال یکبار بعد از پایان مرحله ی تولید برگ تعویض کنید ریشه های گیاه نسبتا عمیق بوده و گلدان هایی با عمق بیشتر را ترجیح میدهند.خاک بخش مهم این گیاه را تشکیل میدهد خاک این گل حتما باید آب را به راحتی از خود عبور دهد در مناطق سردسیر باید کاملا خاک آب را رد کند و در مناطق گرمتر باید کمی خاک را سنگین تر گرفت ولی نه زیاد!! ترکیب شن و ماسه و پرلیت و کمی ورمی کمپوست برای این گل مناسب است.

کاکاتوس صخره ای

کاکاتوس صخره ای

آفات:

مهمترین آفت این گل شپشک آردآلود میباشد.که در درز شکاف سطح پنجره یا هنگام تولیدگل جدید بین ۲ سطح برگ یا روی ریشه از شیره ی گل استفاده میکند .این آفت یک حالت پشمک مانند در خود درست کرده و مثل پنیر پیتزا کش میاید.بهترین راه این است که با برس آغشته به الکل صنعتی گیاه روی حشره بمالید تا از بین برود و سپس آن نقطه را با آب بشویید تا الکل آسیبی به بافت گل وارد نکند.

 

گردآوری شده توسط: مجله اینترنتی پر‌مطلب > گیاهان > کاکتوس

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا