اطلاعات عمومی

گیاه افوربیا تیروکالی

این گیاه به عناوین دیگری چون گیاهان Firestick ، درخت فرفیون هند ، درخت مداد ، چوب در آتش و یا شیر بوش شناخته شده است درختچه ای است که در مناطق نیمه خشک و آب و هوای گرمسیری رشد می کند . این گونه توزیع گسترده ای در آفریقا دارد ، که در حال حاضر در شمال شرقی ، مرکزی و جنوب آفریقا به وفور یافت میشود.

 

افوربیا تیروکالی
افوربیا تیروکالی

 

این گیاه به عناوین دیگری چون گیاهان Firestick ، درخت فرفیون هند ، درخت مداد ، چوب در آتش و یا شیر بوش شناخته شده است .

 

همچنین بومی سایر نقاط این قاره و همچنین برخی از جزایر اطراف و شبه جزیره عربستان نیز می شود گونه Euphorbia tirucalli یا فرفیون گونه ای خشبی به شکل کاکتوس ولی بدون خار است. این گونه در مناطقی مانند برزیل و آفریقا گسترش زیادی داشته و نسبت به خشکی مقاوم می باشد.

افوربیا تیروکالی
افوربیا تیروکالی

اغلب مورد استفاده برای تغذیه دام و یا به عنوان پرچینی می باشد این گیاه تولید هیدروکربن لاتکس سمی میکند که قابلیت تبدیل به بنزین را دارد. ملوین کالوین شیمیدان پیشنهاد بهره برداری از این گیاه برای تولید نفت را داده است.

 

کالوین تخمین زده است که ۱۰ – ۵۰ بشکه نفت در هر هکتار از این گیاه دست یافتنی است. همچنین در تولید لاستیک میتواند استفاده می شود. افوربیا تیروکالی در طب سنتی در بسیاری از کشور ها مورد استفاده قرار میگیرد. در درمان سرطان ، excrescences ، تومورها و زگیل ها در کشور هایی چون برزیل ، هند ، اندونزی ، مالزی و Malabar استفاده میشود. همچنین برای آسم ، سرفه ، درد گوش ، درد اعصاب ، روماتیسم ، دندان درد ، و زگیل در هند استفاده می شود.

افوربیا تیروکالی
افوربیا تیروکالی

شیره موجود در این گیاه بسیار سمی است. تماس با پوست باعث سوزش شدید ؛ تماس با چشم ممکن است درد شدید ، و ممکن است باعث کوری موقت تا ۷ روز شود.

 

گردآوری شده توسط: مجله اینترنتی پر‌مطلب > گیاهان > کاکتوس

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا