اطلاعات عمومی

گیاه آکواریومی سرخس آبی

برگ و ساقه سرخس آبی در پزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. این گونه دارای برگ های پهن به رنگ سبز روشن می باشد که خاصیت دارویی نیز دارند و در گینه نو و ماداگاسکار به صورت پخته و در میکرونزی به صورت خام در سالاد مصرف می شوند

 

در صورت مساعد بودن شرایط محیط طول برگ های آنها به ۱۰ تا ۱۴ سانتیمتر نیز می رسد .آنها به شرایط شیمیایی آب چندان حساس نیستند اما درآب های سبک رشد بهتری دارند و تا ۴۵ سانتیمتر رشد می کنند آنها در برخی مناطق نیز نمایش فصلی داشته و بعد از اینکه به بلوغ رسیدن و اسپور های خود را رهاسازی نمودند در طی فصول خشک همه آنها بی بار می شوند .

سرخس آبی
سرخس آبی

سرخس آبی، گونه ای از سرخس های آبزی متعلق به جنس Ceratopteris، و تنها یکی از دو جنس موجود در خانواده Ceratopteridaceae است. این گونه بومی جنوب شرقی آسیا و هند است.سرخس آبی، گونه ای از سرخس های آبزی متعلق به جنس Ceratopteris، و تنها یکی از دو جنس موجود در خانواده Ceratopteridaceae است. این گونه بومی جنوب شرقی آسیا و هند است.

این گیاه هم در فارسی و هم در انگلیسی با اسامی مختلفی شناخته میشود از جمله : Indian fern,water fern,Oriental waterfern,water hornfern,کلم آبی,سرخس هندی,روح آبی,کراتوپتریس,جن آبی و سرخس شرقی سرخس آبی در اکثر مناطق گرمسیری گسترش دارد. در باتلاق ها و مردآب های طبیعی و استخر های مصنوعی ، بیشتر درآبهای راکد و رودخانه ایی با جریان آهسته یافت می شوند .این گیاه به هر دو صورت شناور و ریشه در بستر یافت می شوند .برخی اوقات توده آنها را در کنار یک تنه یا اجسام گیاهی شناور دیگر رشد می کنند. این گیاهان دارای ۳ ساقچه با قطر ۱۵ میلی متر و در گیاهان بالغ اسفنجی و پر از هوا به رنگ سبز کمرنگ ، نازک و شل به طول ۶۰ سانتی متر که نیمی از این طول ، fronds بارور به رنگ سبز روشن و قهوه ای در زمان بلوغ میباشد.

سرخس آبی
سرخس آبی

آنها برای ماهیان کوچک محیطی مناسب فراهم می نمایند و ریشه های متراکم آنها در جلوگیری از رشد جلبک ها کمک می کند.برای رشد زیاد بهتر است ریشه در بستر باشد این گیاه به نور زیادی نیاز دارد و در محدوده نور زیاد – خیلی زیاد رشد مناسبی دارد. سرعت رشد این گیاه سریع است و شما می توانید در وسط تانک یا عقب تانک این گیاه را بکارید. این گیاه نگهداری چندان سختی ندارد و در صورت فراهم کردن نور ایده آل، دارای سطح نگهداری آسان می باشد. دمای قابل تحمل این گیاه ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتی گراد است و محدوده PH این گیاه ۵٫۵ تا ۸٫۵ است و سختی (GH)قابل تحمل این گیاه ۱-۳۰ dh می باشد. رشد این گیاه زیبا علاوه بر نور به میزان CO2 هم بستگی دارد و استفاده از دی اکسید کربن فراوان در رشد این گیاه بسیار موثر می باشد. بعلاوه بخاطر رشد سریع این گیاه و مصرف مواد مغذی و معدنی آب آکواریوم این گیاه می تواند رشد جلبک در تانک شما را نیز محدود کند. بعلاوه این گیاه می تواند استارتر خوبی برای راه اندازی تانک های کوچک باشد.

گردآوری شده توسط: مجله اینترنتی پٌر‌مطلب > گیاهان > گیاهان آبزی

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا