سلامت

چند جلسه برای عصب کشی دندان باید وقت گذاشت؟

پر مطلب: بیشتر مراجعین درمان ریشه ا در مورد زمان لازم برای درمان عصب کشی سؤال می‌کنند، از منظر حرفه‌ای به‌عنوان یک دندانپزشک موظف هستیم که همیشه قبل از شروع درمان در مورد زمان درمان و تعداد جلسات لازم برای انجام درمان، با بیمار صحبت کنیم، تمامی اطلاعات مورد نیازش را در اختیار او بگذاریم و به سوالاتش جواب بدهیم.

عصب کشی دندان
عصب کشی دندان

بیشتر مراجعین دندانپزشکی چون تصورات نادرستی در مورد عصب کشی دارند که بالطبع توأم با ترس از آن است، در مورد زمان انجام درمان –یا زمانی که فکر می‌کنند قرار است شکنجه شوند- کنجکاوی نشان می‌دهند.

در حالی که آنچه بیش از زمان و تعداد جلسات یک درمان اهمیت دارد، نتیجه درمان در بلند مدت می‌باشد.

درمان عصب کشی چند جلسه طول می‌کشد؟
درمان کانال‌های ریشه یا‌‌ همان عصب کشی معمولاً بین یک الی سه جلسه برای یک دندان ممکن است طول بکشد. در بیشتر موارد درمان ریشه یک یا دوجلسه می‌باشد. امروزه با توجه پیشرفت‌های زیادی که در حوزه تکنولوژی و دانش رشته اندودنتیکس (عصب کشی) صورت گرفته است، تعداد درمان‌های تک جلسه‌ای نسبت به زمان‌های قبل افزایش چشمگیری یافته است.

آیا عصب کشی در چند جلسه نتیجه بهتری از یک جلسه دارد؟
پاسخ خیراست. تعداد جلسات موفقیت یا شکست درمان عصب کشی را کم یا زیاد نمی‌کند. تعداد جلسات ممکن است بر اساس فاکتورهای زیادی تعیین شود که قضاوت کلینیکی و تصمیم گیری بالینی خود دندانپزشک مهم‌ترین عامل در تعیین تعداد جلسات باشد. گاهی دندانپزشک ناگزیر است برای افزایش موفقیت درمان، عصب کشی را در بیش از یک یا حتی بیش ازدو جلسه انجام دهد؛ اما درمان‌های بیش از دوجلسه، خیلی شایع نیست.

طول زمان درمان عصب کشی چه قدر است؟
بر اساس نوع کارِ عصب کشی، نوع دندان و فاکتورهای دیگر تخصصی که عصب کشی یک دندان را سخت‌تر یا ساده‌تر می‌کند، درمان عصب کشی می‌تواند طولانی یا کوتاه باشد. به طور میانگین حدود یک ساعت نشستن روی یونیت دندانپزشک برای انجام یکی از جلسات درمان ریشه، طبیعی است و امر غیرقابل انتظاری نیست. ولی توجه کنید که پیش‌بینی دقیق مدت زمان مورد نیاز برای انجام درمان ریشه به طور دقیق قابل پیش‌بینی نیست.

آیا عصب کشی و پرکردن دندان می‌تواند در یک جلسه انجام شود؟
بله، ممانعتی از نظر تکنیکی برای درمان ریشه و پرکردن‌‌ همان دندان در یک جلسه برای بسیاری از موارد وجود ندارد. هر چند که در مواردی برای بهبودی کامل درد و رفع علایم دندانپزشک صلاح می‌بیند که این دو درمان را در دو جلسه جدا از هم انجام دهد. همچنین با توجه به اینکه خود درمان ریشه، درمقایسه با بسیاری از درمان‌های دندانپزشکی، زمان کمی نمی‌برد، خستگی بیمار و یا دندانپزشک ممکن است ایجاب کند که پرکردن دندان یا شروع مراحل درمان پروتزی (روکش) به جلسات دیگری موکول شود. اگر درمان ریشه دندان شما توسط متخصص درمان ریشه (اندودنتیست) انجام شده باشد، معمولاً برای پرکردن دندان ویا روکش دندان به همکار دیگری ارجاع داده می‌شوید، لذا در جلسه جداگانه از عصب کشی برایتان انجام می‌شود.

عصب کشی
عصب کشی دندان

بین جلسات عصب کشی چه اتفاقاتی می‌افتد؟
درد بین جلسات درمان و درد بعد از خاتمه درمان امری عادی است. مصرف دارو با مشاوره دندانپزشک به شما برای از این مرحله در کمال آرامش کمک خواهد کرد. با دندان پانسمان شده باید با احتیاط بیشتری مدارا کنید. ممکن است حتی کمی موضع دندان متورم هم بشود. برطرف شدن درد بعد از تمام شدن درمان جلسه اول، به این معنی نیست که کل درمان ریشه دندان شما تمام شده است. برای جلسه دوم و همچنین جلسه شروع درمان ترمیمی/پروتز (پرکردن/روکش) در اولین فرصت برنامه ریزی کنید.

ایمپلنت و عصب کشی در مقایسه با هم از نظر زمانی چه گونه‌اند؟
درمان مجدد ریشه و درمان‌های متعاقب آن (پر کردن، روکش و …) در‌‌نهایت در بیشتر موارد زود‌تر از درمان ایمپلنت به نتیجه (دندان دار شدن شما) می‌رسد. البته هرکدام از این درمان‌ها، جای خود رادارند و جایگزین هم نیستند؛ اما در برخی موارد بیمار ممکن است زمان حصول نتیجه یک درمان را در انتخاب طرح درمانش به‌عنوان یک فاکتور تأثیر دهد. ایمپلنت درمانی با موفقیت بسیار بالاست، ولی مدت‌زمان انتظار برای قرارگیری دندان در محل بی‌دندانی ممکن است طولانی‌تر از سایر درمان‌های رایج باشد.

آیا تعداد جلسات عصب کشی روی هزینه تاثیر دارد؟
بالطبع زمانی که صرف انجام درمان می‌شود هزینه آن درمان را بالا می‌برد. ولی در کشور ما اغلب درمان‌های دندانپزشکی فارغ از تعداد جلسات محدوده هزینه مشخصی دارند. معمولا تعرفه‌ درمان‌ریشه توسط نظام پزشکی هر سال تعیین می‌شود و هزینه‌های متخصص درمان ریشه هم در محدوده خاصی است. میزان دشواری یک درمان بالطبع باعث می‌‌شود در تعرفه‌ها هم هزینه بیشتری برای آن درمان به خصوص مد نظر قرار گیرد. دشواری یک درمان هم نسبت مستقیم با زمان صرف شده برای آن دارد. به همین دلیل درمان‌های با تعداد جلسات بیشتر منطقی است که هزینه بیشتری داشته باشند (هر چند که در بسیاری از موارد در کشور ما در عمل این اتفاق نمی‌افتد). در بسیاری از کشورهای دنیا درمان‌های چند جلسه‌ای پرداختی بیشتری از سوی بیماران یا شرکت‌های بیمه در بردارد. همچنین هزینه درمان ریشه در بیشتر کشور‌ها به دلیل دشواری و زمان‌بر بودن بیش از ایران است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا