سلامت

وضعیت بهداشت دهان و دندان سالمندان

پرمطلب: بسیاری از سالمندان در زمینه بهداشت دندان و دهان خود مشکل دارند. باوجودی که پژوهش‌ها نشان می‌دهند که ناسالمی دندان‌ها می‌تواند به بیماری‌های خطرناکی مانند عفونت‌های ریه منجر شود، بسیاری از سالمندان از دسترسی به کمک در این زمینه محرومند. اینگر ورد، دندانپزشک ارشد و یکی از کارشناسان برجسته‌ی کشور در زمینه‌ی بهداشت دهان سالمندان عقیده دارد که در بسیاری از مواقع، کمک‌ها به این افراد بسیار دیر صورت می‌گیرد.

-این یک اشکال در سیستم است. سوئد داری سیستم بهداشت دهان کودکان است که به کودکان و والدین آنها کمک می‌کند که بهداشت دهان و دندان بچه‌ها را تحت کنترل داشته باشند. به نظر من باید چنین سیستمی برای سالمندان نیز برقرار شود.

در سوئد، همانند بسیاری از کشورهای دیگر، میان سیستم بهداشت و درمان عمومی و دندان‌پزشکی، تفاوتی بزرگ وجود دارد. بیمه‌های درمانی عمومی اکثر هزینه‌های درمانی را در بر می‌گیرند همزمان که بیمه‌ی بهداشت دندان، بسیار محدودتر است. در این سیستم، کودکان تا ۱۹ سالگی، از خدمات مجانی دندانپزشکی برخوردار هستند اما پس از آن، هزینه‌ی سنگین دندان‌پزشکی، در بیشترموارد بر عهده خود اشخاص است. درمان پیشرفته دندان می‌تواند دهها هزار کرون هزینه در بر داشته باشد.

در دوران سالمندی که بیماری و ناتوانی به سراغ افراد می‌آید، نگهداری و رعایت بهداشت دهان و دندان نیز برای این افراد مشکل می‌شود. بسیاری عقیده دارند که در این دوران باید جامعه، به کمک این سالمندان بیاید و هزینه‌های دندانپزشکی این سالمندان را بپردازد. سیستمی به نام هزینه‌ی ضروری داندانپزشکی وجود دارد که مربوط به موارد بسیار حاد بهداشتی ست اما همه‌ی افرادی که نیازمند اینگونه درمان‌ها هستند، شامل این سیستم نمی‌شوند. اینگر ورد دندانپزشک متخصص سالمندان می‌گوید:

-حتا افرادی که به‌طور مرتب به دندانپزشکی می‌روند، در دوران سالمندی کمتر به این موضوع می‌رسنند. مشکلات دیگر درمانی توجه آنها را به خود جلب می‌کند و آنها دهان و دندان خود را فراموش می‌کنند. بیماری‌های دهان و دندان اغلب در خفا رشد می‌کنند و هنگامی که خود را نشان می‌دهند که دیر شده است. در این حالت، وضعیت بهداشتی دهان افراد چنان وخیم شده است که درمان آن مشکل می‌شود.

 ماریا نیلسون بهداشت‌کار دندان در شرکت اورال که‌یر است که از طرف استان یوتالند ماموریت یافته که وضعیت بهداشتی دهان سالمندان این استان را بررسی کند. او در حال بازدید از یک خانه‌ی سالمندان در کمون ماریستاد است.

یکی از کسانی که ماریا نیلسون در حال معاینه اوست، پیرمردی‌ست که دندان‌های شکسته و خراب بسیاری دارد اما او می‌گوید که دردری احساس نمی‌کند. این مرد مسن در جواب گزارشگر رادیو سوئد می‌گوید

-تا وقتی که دندانی کرم خورده نباشد و درد نکند که به دندانپزشکی نمی‌رویم.

این واقعیتی است که بسیاری از سالمندان با آن روبرو هستند. آنها بهداشت دهان و دندان خود را فراموش می‌کنند. و این فراموشی تنها از جانب خود افراد سالمند صورت نمی‌گیرد.

تحقیقی که اتحادیه‌ی دندانپزشکان انجام داده است نشان می‌دهد که از هر بیست کمون، تنها یکی از آنها سلامت دهان و دندان سالمندان را در برنامه‌ی سلامت عمومی آنها قرار داه‌اند. سیاست‌مدارن نیز هنگامی که بودجه‌های مختلفی را تصویب می‌کنند، دندان‌های سالمندان را فراموش می‌کنند.

 یکی از بزرگترین پیامدهای بیماری‌های دهان و دندان سالمندان، نرسیدن موادغذایی لازم به بدن آنهاست. اما علاوه بر آن مشکلات دیگری نیز برای آنها بوجود می‌آید. پتری خوگرن دندان‌پزشک بیمارستان ساگرنسکای یوتبوری تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام داده است.

او می‌گوید که باکتری‌های جمع‌شده در داخل دهان و دندان می‌توانند وارد بدن و ریه‌ها شوند. این باکتری‌ها ، عفونت‌های مزمن ریوی را بوجود می‌آورند و این بیماری حتا می‌تواند برای بدن ضعیف سالمندان مرگ‌آور باشد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا