سلامت

معیار انتخاب یک دندان‌پزشک خوب

 

سایت پرمطلب : معیارهای مختلفی در انتخاب دندان‌پزشک در بین مردم رایج است؛ مثل اخلاق دندان‌پزشک، جنسیت دندان‌پزشک اعم از خانم یا آقا، محل فعالیت او اعم از کلینیک یا مطب شخصی، ارزان و گران بودن خدمات دندان‌پزشک، نحوه آمپول زدن دندان‌پزشک و چیزی که از آن بعنوان کار خوب دندان‌پزشک یاد می‌شود. اینکه عوامل ارزیابی کار خوب دندان‌پزشک از نظر مردم عادی چیست ودرست یا نادرست بودن این فاکتور‌ها مورد بحث امروز نیست.

داندانپزشک
داندانپزشک

اگر بخواهید انتخاب درستی داشته باشید باید سعی کنید با سوال و ارتباط برقرار کردن با دندان‌پزشک، میزان اهمیت دادن دندان‌پزشک به سالم شدن و سالم ماندن دهان و دندا‌‌نهایتان راارزیابی کنید. بعبارتی بررسی کنید مجموعه اقدامات آن دندان‌پزشک تا چه حد به روشهای پیشگیری و ممانعت ازبروز مجدد بیماری نزدیک است.

اگر دندان‌پزشکی گرایشات مبتنی بر پیشگیری داشته باشد اولین اقدامی که انجام می‌دهد آشنا کردن شما با روشهای پیشگیری است. در تمام فعالیت‌های درمانی کلید درمان موفق حذف علت بیماری است. اگر فردی روش صحیح مسواک یا نخ زدن را نداند و متعاقب آن دچار بیماری دهان و دندان شود و دندان‌پزشک هم آنرا به بهترین نحو ترمیم نماید ولی روش صحیح حفظ بهداشت دهان و دندان را به بیمار نشان ندهد نتیجه آن جز شکست درمان، برگشت بیماری و پرداخت هزینه مجدد نخواهد بود.

دندان‌پزشکانی که این نگرش را دارند در ابتدا وضعیت بهداشت دهان و دندان بیمار را ارزیابی نموده و انرا به بیمار اعلام می‌کنند و عواقب بعدی این کوتاهی را به بیمار تذکر داده و او را آگاه می‌کنند. سپس روشهای صحیح رعایت بهداشت دهان و دندان را در طی جلسه اول به بیمار آموزش می‌دهند.

در طی جلسات بعدی میزان توجه و عملکرد فرد را بررسی می‌کنند. یعنی نحوه مسواک و نخ زدن دندان را بررسی کرده و برای رفع آن‌ها تلاش می‌کنند. در این مرحله با کمک محلول یا قرص‌های آشکارکننده، پلاک‌های باقیمانده در سطح دندان‌ها رابه بیمار نشان می‌دهند.

در ‌‌نهایت با پایان یافتن درمان از کامل بودن درمان و قدرت کنترل بهداشت بیمار اطمینان حاصل می‌کنند. اگر شما به دندان‌پزشکی مراجعه کردید و مجموعه این اقدامات را مشاهده نمودید می‌توانید تا حدی اطمینان داشته باشید که هزینه‌ای را که پرداخت نموده‌اید بیهوده نبوده است.

مسئله دیگری که این دندان‌پزشکان به ان توجه دارند استفاده از مواد و روشهای پیشگیری است. مهم‌ترین این اقدامات درمانهای فلورایدتراپی و درمانهای فیشور سیلانت در دندانهای دایمی تازه رویش یافته در کودکان و نوجوانان است که روشهای کم هزینه هستند. این دندان‌پزشکان با اعتقاد کامل به این روش‌ها آنرا در زمان مناسب به بیماران توصیه واز فواید آن برای ارتقا سلامت دهان و دندان افراد جامعه استفاده می‌کنند.

خصوصیت دیگر این دندان‌پزشکان این است که مواظب ذره ذره بافتهای بدن شما هستند. این افراد از درمانهای تهاجمی جز در موارد ضروری استفاده نمی‌کنند مثلا سلامتی را فدای زیبایی نمی‌کنند. در برخی موارد افرادی به ما مراجعه می‌کنند که برای ردیف نشان دادن دندان‌هایشان بجای اتودنسی از درمانهای تخریبی مثل روکش دندان یا لامینیت استفاده کرده‌اند. دندان‌پزشکان ماهر در این موارد ضمن رد درخواست نادرست بیمار وی را از عواقب درمانهای نادرست آگاه نموده و از بروز صدمات غیر قابل جبران پیشگیری می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا