سلامت

قبل از اختراع خمیردندان از چه موادی استفاده میکردند؟

سایت پر مطلب: آیا تا به حال با خود فکر کرده‌اید که در هزاران سال پیش به جای خمیردندان از چه موادی استفاده می‌کردند؟
شاید تصور اینکه فراعنه هر روز صبح قبل از رفتن به قصر حکومتی، دندان‌هایشان را مسواک می‌زدند، برای خیلی‌ها قابل باور نباشد، لیکن در حقیقت مصری‌ها اولین مللی بودند که در حدود هفت هزار سال پیش، خمیردندان را اختراع کردند.

یک قطعه پایپروس به جای مانده از مصر قدیم که در موزه پاپیروس کتابخانه ملی اتریش در وین به نمایش گذاشته شده، نشان می‌دهد مصری‌ها از هزاران سال پیش به بهداشت دهان و دندان اهمیت می‌داده و از خمیردندان استفاده می‌کردنده‌اند.

یک درخمه سنگ نمک، دو درخمه پونه، یک درخمه زنبق و بیست دانه فلفل سیاه فرمول مصری‌های قدیم برای خمیردندان، در آن زمان بوده است. درخمه یکی از واحدهای وزنی مصر قدیم بوده که معادل ۳.۷۵ گرم است.

TOOTHPASTE IN EGYPT
فرمول خمیر دندان مصری نوشته شده روی یک برگ پاپیروس

TOOTHPASTE IN EGYPT2
گزارش موزه اتریش درباره خمیر دندان فراعنه

تحقیقات دانشمندان در عصر جدید ثابت کرده است که زنبق می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های لثه، موثر باشد. مدیر بخش مصر در موزه سان‌خوزه در این‌باره می‌گوید: مصری‌ها برای بهداشت دهان و دندان اهمیت ویژه‌ای قائل بودند. آنها روش‌های مختلفی برای سلامت دندان و درمان بیماری‌های لثه به کار برده‌اند. مصری‌ها نوعی ماده قابل جویدن، شبیه آدامس امروزی اختراع کرده بودند که برای خوشبو کردن دهان به کار می‌رفت. آنها بعدها عسل، نعناع و مواد دیگری برای درمان بیماری‌های لثه به آن افزودند.

درباره محتویات خمیردندان زریاب اطلاعات چندانی در دست نیست، لیکن گزارش شده که این خمیردندان علاوه بر طعم خوب، کارکرد مناسبی نیز داشته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا