سلامت

قارچ‌های سمی را چگونه از قارچ‌های غیر سمی تشخیص بدهیم؟

سایت پرمطلب: تشخیص قارچ های سمی از قارچ‌های غیرسمی خوراکی مشکل است، گفت: مسمومیت با قارچ سمی علائمی شبیه به مسمومیت گوارشی دارد.

۹۰ درصد مسمومیت‌هایی که با قارچ‌های سمی ایجاد می‌شود ناشی از گونه آمانیتا موسکاریا است، اما برخی قارچ‌های دیگر نظیر پسیلوسیپ، کونوسیپ، گالرینا و غیره نیز ایجاد مسمویت می‌کنند.

قارچ
قارچ

بیشترین مواردی که مسمویت ناشی از مصرف باعث کشندگی می‌شود مربوط به آمانیتا فالوئید است.

به گفته یک متخصص فارماکوگنوزی، قارچ‌های سمی به دلیل داشتن سم آماتوکسین باعث بروز علائم مسمومیت می‌شوند.

وی با اعلام اینکه علائم مسمومیت معمولا شش تا ۲۴ ساعت پس از مصرف قارچ شدت می گیرد، خاطرنشان کرد: در مرحله اول علائم شبیه مسمویت های گوارشی است اما پیچش عضلانی، کاهش ضربان قلب، هذیان و کما و غیره نیز از جمله برخی علائم احتمالی هستند.

در موارد مسمویت شدیدتر در روزهای دوم تا چهارم، مسمویت های کبدی، کلیوی و قلبی ایجاد می شود که حتما نیاز به داروهای خاص و مراجعه به مراکز درمانی دارد.

رویش این قارچ ها  اواخر بهار تا اواسط تابستان می توان این قارچ ها را در صحرا مشاهده کرد که البته بسته به منطقه و نقاط جغرافیایی مختلف کشور، زمان رویش تا حدودی متفاوت است.

این متخصص بار دیگر با تاکید بر اینکه شناسایی قارچ سمی از قارچ خوراکی مشکل است،

از مردم خواست تنها قارچ هایی را که در فروشگاه‌ها عرضه می شوند مصرف کنند و در صورت مصرف قارچ خودرو و مشاهده علائمی شبیه به مسمویت گوارشی به مراکز درمانی مراجعه کنند.

 

 

گردآوری شده توسط سایت پرمطلب > سلامت > تغذیه و خواص خوراکی‌ها

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا