اطلاعات عمومی

فیل‌ها حیواناتی عظیم‌الجثه

پرمطلب: گیاهخوار بودن این حیوان عظیم‌الجثه باعث شده تا در هر شرایط اقلیمی از کویر گرفته تا جنگل زندگی کند. به دلیل هیکل بسیار درشتی که فیل دارد بسیاری از شکارچی‌ها همیشه فاصله خود را از این حیوان حفظ می‌کنند. اغلب شکارچی‌ها فقط بچه فیل‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند و با والدینشان کاری ندارند.

فیل نماد فرهنگ برخی از کشورها همچون هند، تایلند و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا هستند.

فیل‌ها الهام بخش زندگی انسان‌ها در بسیاری از هنرهای محلی و فولکلور، ادبیات، مذهب و فرهنگ‌های عمومی هستند.

در گذشته، در جنگ از فیل‌ها برای حمل سلاح‌های سنگین استفاده می‌کردند. این در حالیست که این حیوان بزرگ و دوست‌داشتنی که آزارش به کسی نمی‌رسد آینده مبهمی دارد. زیستگاه فیل‌ها در حال از بین رفتن است و این امر می‌توان به کم شدن تعداد فیل‌های زنده دنیا منجر شود.

با این توضیحات، بد نیست بدانید که واقعیت‌های جالب و هیجان‌انگیزی در مورد فیل‌ها وجود دارد که ما در ادامه به ۱۸ مورد از آنها اشاره کرده‌ایم. برای آگاهی از آنها تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

۱- فیل سنگین‌ترین حیوان روی کره زمین است

عجیب‌ترین و جالبترین حقایق در مورد فیل‌ها که نمی‌دانستید+ تصاویر

فیل سنگین‌ترین حیوان روی کره زمین است. فیل آفریقایی به طور نرمال بین ۴ هزار تا ۷ هزار کیلوگرم وزن دارد. این در حالی است که فیل آسیایی سبک‌تر بوده و عموما بین ۳ تا ۵ هزار کیلوگرم وزن دارند.

سنگین‌ترین وزنی که تاکنون برای یک فیل ثبت شده، ۱۰۸۸۶ کیلوگرم بوده است.

۲- چرا فیل‌ها عاشق آب و گِل هستند؟

18 حقیقت بسیار جالب در مورد فیل‌ ها

فیل ها عادت دارند خودشان را خنک نگه دارند. حشرات بدن فیل‌ها را می‌خورند و این مساله آنها را اذیت می‌کند. این حیوانات درشت برای فرار از دست این حشرات موذی، تن خود را در گل و آب فرو می‌کنند.

18 حقیقت بسیار جالب در مورد فیل‌ ها

یکی از جالب‌ترین حقایق در مورد فیل‌ها این است که با آن حجم درشت، شناگران بسیار خوبی هستند. از همه جالب‌تر اینکه گِل حکم ضدآفتاب را برای پوست فیل دارد. یعنی خودشان را در گل کثیف می‌کنند تا از تابش‌های مضر فرابنفش خورشید در امان بمانند.

۳- طولانی‌ترین دوران بارداری به فیل‌ها تعلق دارد

فیل

فیل‌های ماده تا ۲۲ ماه نوزاد را در شکم خود نگه می‌دارند. اغلب فیل‌ها بین ۵۰ تا ۷۰ سال زندگی می‌کنند. فیل ماده قادر است حتی در سن ۵۰ سالگی نیز باردار شود. همچنین خوب است بدانید که نوزاد تازه متولد شده فیل بالغ بر یکصد کیلوگرم وزن دارد.

۴- خرطوم شگفت‌انگیز

18 حقیقت بسیار جالب در مورد فیل‌ ها

خرطوم فیل‌ها نیز بسیار شگفت‌انگیز است. وزن این عضو بدن حدود ۱۸۰ کیلوگرم است و با این حال فیل می‌تواند با خرطوم خود ریزترین اشیا و دانه‌ها را از زمین بردارد؛ حتی دانه برنج را!

۵- فیل‌ها پوست بسیار حساسی دارند

با اینکه ضخامت پوست فیل حدود ۲٫۵ سانتی‌متر است و بسیار زمخت به نظر می‌رسد اما باید بدانید که بسیار حساس است به طوری که نشستن مگس یا پشه را روی پوست خود احساس می‌کند.

۶- از جنگ تا کار

18 حقیقت بسیار جالب در مورد فیل‌ ها

در زمان کنونی از فیل‌ها برای حمل بارهای سنگین استفاده می‌شود. در گذشته هم از این حیوان عظیم برای جابه جایی ادوات و تجهیزات جنگی استفاده می‌شد.

۷- فیل‌ها گیاهخوار هستند

18 حقیقت بسیار جالب در مورد فیل‌ ها

فیل‌ها با آن هیکل درشت ریشه گیاه، علف، میوه و برگ می‌خوردند شاید به همین خاطر است که آزارشان به کسی نمی‌رسد. اما بد نیست بدانید که هر فیل قادر است در طول یک روز ۱۶۰ لیتر آب و ۱۴۰ کیلوگرم غذا میل کند.

۸- تا الان چنین قلبی دیده‌اید؟

قلب فیل بسیار بزرگ است به‌طوری که گفته می‌شود بین ۱۲ تا ۲۱ کیلوگرم وزن دارد.

۹- حافظه فیل‌ها عالیست

فیل ها حافظه بسیار خوبی دارند. آنها قادرند مسیرها و محیط‌های مختلفی را در طولانی مدت در ذهن خود حفظ کنند و در مواقع ضرورت به یاد بیاورند. جالب است بدانید که ساختار مغز فیل بسیار شبیه مغز انسان است.

۱۰- عاج فیل ها بسیار ارزشمند است

فیل ها عاج‌هایی به بلندی ۳ متر دارند. تقریبا ۱۰۰ فیل در هر روز برای عاج‌های گرانبهای خود کشته می‌شوند. از عاج فیل‌ها برای ساخت وسایل زینتی استفاده می‌شود.

۱۱- فیل‌ها از طریق لامسه با هم ارتباط برقرار می‌کنند

18 حقیقت بسیار جالب در مورد فیل‌ ها

فیل ها با لمس کردن همدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. آنها با نوازش یا در هم کردن خرطوم‌هایشان به یکدیگر خوش آمدگویی می‌کنند.

فیل‌های جوان با ضربه‌های خرطوم به بدن دیگری با هم شوخی می‌کنند. وقتی دو فیل دهان یکدیگر را لمس می‌کنند یعنی می‌خواهند رابطه جنسی با هم برقرار کنند.

این حیوان درشت و آرامِ طبیعت با تکان دادن سر و گوش‌ها گرد و خاک را از سر و صورت خود پاک می‌کند.

۱۲- یک مورچه قادر است فیل را بکشد

18 حقیقت بسیار جالب در مورد فیل‌ ها

با ینکه فیل درشت‌ترین حیوان روی کره خاکی است اما اگر یک مورچه کوچک وارد خرطوم او بشود، می‌تواند فیل را به کشتن بدهد. به همین خاطر است که فیل‌ها برای دور ماندن از خطر مرگی که مورچه‌ها برایشان دارند، خرطوم خود را بالا می‌گیرند.

۱۳- آیا می‌دانستید فیل چانه دارد؟

بعلاوه‌ی انسان، فیل ها هم چانه دارند. خیلی عجیب است نه؟ اما حقیقت دارد. هیچ حیوان دیگری غیر از فیل و انسان چانه ندارند.

۱۴- فیل در معرض انقراض قرار دارد

عجیب‌ترین و جالبترین حقایق در مورد فیل‌ها که نمی‌دانستید+ تصاویر

زمین‌های محل زندگی فیل‌ها در حال از بین رفتن است. به همین خاطر جمعیت آنها هم رو به کاهش نهاده.فیل‌ها در آسیا و آفریقا در معرض انقراض قرار دارند.

عجیب‌ترین و جالبترین حقایق در مورد فیل‌ها که نمی‌دانستید+ تصاویر

۱۵- فیل ها بویایی بسیار قوی دارند

فیل‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند. جالب است بدانید که یک فیل می‌تواند از فاصله ۲۰ کیلومتری بوی آب را حس کند.

۱۶- تا الان فیل سفید دیده‌اید؟

فیل‌های سفید نمونه نادری از فیل‌ها هستند. البته فرقی با دیگر فیل‌های خاکستری ندارند و فقط رنگ پوستشان متفاوت است. این فیل‌ها وقتی خیس می‌شوند صورتی به نظر می‌رسند. فیل سفید اغلب در جنوب شرقی آسیا و تایلند یافت می‌شوند.

۱۷- فیل‌ها قابلیت تشخیص زن از مرد را دارند

فیل این قدرت را دارد که بین زن و مرد تفاوت قائل شود. همچنین بد نیست بدانید که  فیل ها می‌توانند خودشان را در آینه تشخیص بدهند. فقط تعداد کمی از جانوران از این توانایی برخوردارند.

۱۸- فیل‌ها برای مرده‌های خود سوگواری می‌کنند

فیل ها زمانی که یکی از اعضای گله‌شان را از دست می‌دهند «مراسم خاکسپاری» برگزار می‌کنند. آنها اطراف جسد جمع می‌شوند و مدتی را در سکوت سپری می‌کنند. فیل‌ها قبل از این که محل را ترک کنند با شاخه‌ها جسد را می‌پوشانند.

pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا