سلامت

سلامت دهان و دندان در افراد میانسال و سالمند

پرمطلب : طبق گزارش بنیاد خدمات دندانپزشکی واشینگتن، حدود ۷۵ درصد از بزرگسالان ۶۰ سال به بالا تنها بخشی از دندانهای دائمی خود را توانسته اند حفظ کنند. مشکلاتی مانند عفونت شدید لثه که در ۲۳ درصد از افراد بین ۶۵ تا ۷۴ سال شایع است، نقش مهمی در از دست دادن دندان طبیعی دارد. خطر بیماریهایی مانند دیابت و بیماری قلبی با عدم رعایت بهداشت دهان افزایش می یابد.

با افزایش سن برخی مشکلات پزشکی تمام توجه ما را به سمت خود میکشانند. اما فراموش نکنید که در این میان برای حفظ سلامت عمومی بدن، سلامت دهان و دندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما تنها یک مجموعه دندان دائمی داریم بنابراین مراقبت درست از آنها در تمام طول زندگی حیاتیست.

بیماری الزایمر

بیماری الزایمر یکی از شایعترین انواع زوال عقل (دمانس) است که در آن عملکرد مغز کاهش می یابد و به تدریج و با گذشت زمان بر تفکر، رفتار و حافظه تاثیر میگذارد. بیماری آلزایمر ممکن است باعث شود فرد مسواک زدن را فراموش کند یا نحوه مسواک زدن را به خاطر نداشته باشد یا نداند اصلا چرا باید این کار را انجام دهد، بنابراین اطرافیان آنها باید صبور بوده و مراقب سلامت دهان و دندان او باشند.

پوکی استخوان

پوکی استخوان یک مشکل پزشکی شایع در میانسالی است که در آن تراکم استخوانهای بدن کاهش یافته و مستعد شکستگی میشوند. زنانی که یه سن یائسگی رسیده اند، در بیشترین خطر پوکی استخوان قرار دارند. هنگامی که تراکم استخوانها در دهان کاهش می یابد، دندانها لق میشوند. طبق گزارش موسسه ملی سلامت، زنان مبتلا به پوکی استخوان سه برابر سایر زنان در معرض لقی دندان قرار دارند. بسیاری از افرادی که پوکی استخوان دارند، برای درمان پوکی استخوان یا پیشگیری از آن، داروهای ضد باز جذب استخوان مصرف میکنند. با این حال برخی از این داروها عارضه ای نادر اما جدی به نام نکروز استخوان فک ایجاد میکنند که باعث تخریب استخوان فک میشود.

بیماری لثه، پوسیدگی دندان و ریشه دندان، حساسیت دندان، دیابت و خشکی دهان تنها برخی از مشکلاتی است که اهمیت سلامت دهان در افراد میانسال و سالمند را نشان میدهد.

بیماری لثه: عفونت لثه در شرایطی اتفاق می افتد که بافتهای لثه اطراف دندان به واسطه تجمع پلاک و باکتری در روی دندان و خط لثه دچار عفونت میشوند. ژنژیویت اولین مرحله بیماری لثه است که با تورم، قرمزی و خونریزی لثه ها مشخص میشود. بیماری لثه به دلایل متعدد در سالمندان محتمل است. از جمله دلایل عفونت لثه در سالمندان تجمع جرم در دندانها و لثه ها به خاطر عادات نامناسب بهداشتی یا ناتوانی در رعایت بهداشت است. با درمان مناسب توسط دندانپزشک ژنژیویت برگشت پذیر است.

پوسیدگی دندان یا ریشه: افراد بالای ۵۵ سال به واسطه پسروی لثه ممکن است دچار کرم خوردگی دندان شوند. در این سن تمیز کردن کامل لثه و دندانها و بخشهای بیرون زده ریشه دندان برای پاک کردن جرم و ذرات غذا بسیار مهم است. همچنین دندانپزشک با جرمگیری میتواند زیر خط لثه و سطح ریشه دندان را با جرمگیری، از پلاک و باکتری تمیز کرده و ریشه را صاف و هموار کند تا کمتر در معرض جرم قرار بگیرد.

حساسیت دندانها: فاکتورهای زیادی باعث حساسیت دندانها میشوند از جمله مسواک زدن شدید با مسواک سفت، از بین رفتن مینای دندان و بروز شکستگی یا ترک خوردگی در دندانها. لازم به ذکر است این موارد با افزایش سن محتمل تر بوده و بیشتر اتفاق می افتند. با روش درست مسواک زدن با خمیر دندان مخصوص دندانهای حساس میتوان به تدریج حساسیت را کاهش داد.

خشکی دهان: هنگامی که جریان بزاق در دهان کافی نباشد دچار خشکی دهان میشویم. در افراد سالمند معمولا داروها و برخی بیماریها موجب خشکی دهان میشوند به همین علت این وضعیت در آنها بیشتر رخ میدهد. از جمله مهمترین عوارض خشکی دهان پوسیدگی دندان و ریشه است که میتواند به از دست دادن دندان منتهی شود.

 

منبع: سایت دندانه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا