سلامت

خلاصی از بوی بد دهان

مجله اینترنتی پر مطلب: علل بوی بد دهان و راهکارهای آن:

بوی بد دهان

شاید پای ژنژیویت یا پریودنتیت در میان باشد

ژنژیویتبه التهاب لثه اطلاق می  شود که در اثر وجود باکتری  ها بروز می  کند. اینباکتری  ها در استخوان ناحیه  ریشه  دندان ها نفوذ کرده و باعث آسیب و تخریب آن می  شوند. اگر التهاب لثه درمان نشود امکان دارد پیشرفت کرده و بهپریودونتیت تبدیل شود.

در این صورت لثه  ها به طور جدی درگیر التهاب شده و امکان افتادن دندان ها افزایش می  یابد. این باکتری  های پایدار و دفع نشده عامل ایجاد بوی بد دهان هستند. بارداری، مصرف دخانیات و یائسگی جزو عواملی هستند که زمینه  بروز التهاب لثه یا همان ژنژیویت را فراهم می  کنند.

چه باید کرد؟

رعایت بهداشت دهان و دندان به کاهش بروز التهاب لثه و پیشگیری از پیشرفتآن کمک می  کند.قبل از هر کاری به دندانپزشک مراجعه کنید تا وضعیت دهان و لثه هایتان را بررسی کند. پزشک متخصص می  تواند میزان پیشرفت این التهاب و عمق آن را از فاصله بین لثه و دندان تشخیص دهد.

ممکن است بوی بد دهان ناشی از تجمع باکتری روی زبان باشد. یادتان باشد اگر زبان توسط بزاق به خوبی تمیز نشود، مکانی مناسب برایتکثیر و رشد باکتری ها مهیا خواهد شد

جرم  گیریبه فاصله  یک تا دو بار در سال برای مقابله با التهاب لثه لازم است. توصیهمی  کنیم که دو تا سه بار در روز دندان هایتان را به مدت ۲ دقیقه مسواک بزنید.

هر از گاهی مقدار کمی پودر جوش شیرین روی مسواک خود بریزید. این کار باعث کاهش بوی بد دهان می  شود.

یادتان باشد که باقیمانده  موادغذایی که بین دندان ها گیر می  کنند نیز باعث ایجاد بوی نامطبوع در دهان می  شوند. در نتیجه لازم است از نخ دنداناستفاده کنید تا این خرده های غذایی از دهان خارج شوند. اسیدآمینه  های موجود در پروتئین  های موادغذایی نیز بوی گوگرد به نفس می  دهند.

احتمالا زبان  تان را تمیز نمی  کنید

ممکن است بوی بد دهانناشی از تجمع باکتری روی زبان باشد. یادتان باشد اگر زبان توسط بزاق به خوبی تمیز نشود، مکانی مناسب برای تکثیر و رشد باکتری  ها مهیا خواهد شد.

چه باید کرد؟

اگر تصور می  کنید که بوی بد دهانتان ناشی از باکتری  های موجود روی زبانتان است، می  توانید از دهانشویه فلورایدداراستفاده کنید. محصولات دیگری با ترکیبات متفاوت نیز وجود دارند که باعث خنثی شدن باکتری ها و کاهش روند متابولیسم آنها می  شوند و به این ترتیب ازتشکیل ترکیبات تولیدکننده  بوی نامطبوع پیشگیری می  کنند.

البته یادتان باشد که نباید بیش از دوازده روز متوالی از این دهانشویه  ها استفاده شود، چون باعث از بین رفتن تعادل فلور دهان و دندان می  شود. توصیه می  کنیم از مسواک  زدن و تمیز کردن روی زبان غافل نشوید. برای این کار بهتر است از مسواک مخصوص زبانیا از سطح سیلیکونی مسواک  تان استفاده کنید. هیچ وقت از موهای مسواک برایتمیز کردن سطح زبان استفاده نکنید، چون باعث ایجاد زخم های کوچک و ریز رویآن می  شود و باکتری ها در این شیارها نفوذ می  کنند.

شاید آبسه یا پوسیدگی دندان در کار است

آبسه و پوسیدگی دندان می  تواند به لانه  باکتری ها تبدیل شود .برای در امان ماندن از این مشکل لازم است که به طور مرتب، سالانه دست  کم یک مرتبه به دندانپزشک مراجعه کرده و وضعیت دندان هایتان را بررسی کنید.

چه باید کرد؟

حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا وجود دندان های پوسیدهو بیمار را تشخیص دهد.لازم است که این دندان ها به درستی ترمیم شوند. بعد از پرکردن دندان حتما به طور مرتب دهانتان را با محلول آب نمک شستشو دهید.اگر عفونتی وجود داشته باشد، پزشک متخصص دندان را می  کشد یا آبسه را درمان می  کند. بعد از جراحی دندان به مدت ده روز آنتی بیوتیک تجویز می شود تا از بروز عفونت های احتمالی پیشگیری شود.

دندان مصنوعی

دندان های مصنوعی  تان را بررسی کنید

اگر دندان مصنوعیدارید به تمیزی آن اهمیت بدهید. اگر پروتزهای دندانی به خوبی تمیز نشوند، یا مدت طولانی استفاده شوند، در طولانی مدت بوی نامطبوعی ایجاد می  کنند. بخصوص اگر در طول شب نیز آنها را از دهان خارج نکنید. باکتری ها در گوشه و کنار دندان های مصنوعی گیر می  کنند و دهان بدبو می  شود.

چه باید کرد؟

رعایت بهداشت دهان و دندان و تمیز کردن دندان مصنوعی برای رفع بوی نامطبوع دهان لازم است. قبل از هر چیزی یادتان باشد که بیش از ۲۴ ساعت متوالی دندان مصنوعی را در دهانتان نگه ندارید. در گام بعدی، بعد از هر وعده  غذایی دندان های مصنوعی را مسواک بزنید. شب ها به مدت ۱۵ دقیقه دندانهای  مصنوعی را در محلول ضدعفونی  کننده قرار دهید.

شاید از مشکل اسید معده رنج می  برید

زمانی که دریچه  بین معده و مری شل می  شود، اسید موجود در معده که برایهضم غذا استفاده می  شود، در مری تا دهان بالا می  آید. این وضعیت بیشتر در طول شب و در حالت خوابیده بروز می  کند و معمولا بوی نامطبوع گاز ایجاد می  کند.

چه باید کرد؟

در گام اول، متخصص گوش حلق و بینی تارهای صوتی را مورد بررسی قرار می  دهد. اگر قرمزی و التهابی در قسمت عقب این منطقه وجود داشته باشد، نشان دهنده  مشکل ریفلاکس اسید معده است. برای درمان این مشکل معمولا داروهای ضدریفلاکس یا ضدترشح اسید تجویز می  شود که به صورت قرص بوده و ۱۵ دقیقه قبل از غذا مصرف می  شوند.

این وضعیت معمولا بعد از یک ماه مصرف دارو برطرف می  شود. در غیر این صورت پزشک آزمایشات تکمیلی را انجام داده و بیمار را به متخصص گوارش راهنمایی می  کند. نیاز هست که گاستروسکوپی انجام شده و میزان pH مری و معده مشخص شود. ممکن است تشخیص زخم معده یا زخم مری داده شود. در حالت کلی درمان ضد ترشح اسید موثر عمل می  کند، مگر اینکه در معده میکروبی به نام هلیکوباکتری پیلوری وجود داشته باشد که نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارد.
ادامه دارد…

بوی بد دهان تاثیر مستقیمی روی اعتماد به  نفس و روابط اجتماعی فرد دارد. این مسئله علاوه  بر مسائل ژنتیکی می  تواند علامت یک بیماری کمابیش جدی باشد. در ادامه شما را با عوامل زمینه ای ایجادکننده  بوی بد دهان بیشتر آشنا می کنیم.

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا