سلامت

تغییرات دهان ناشی از افزایش سن

سایت پرمطلب: امروزه تعداد زیادی از افراد سالمند در کشورهای پیشرفته  تمام یا بخشی از دندا نهای خود را به صورت کامل حفظ کرده اند که به خاطر افزایش مراقبت  سلامت دهان مانند افزودن فلوراید به آب مصرفی جامعه، پیشرفت فناوری  و علم در زمینه دندان و بهداشت بهتر دهان، است. با این حال  جمعیت سالمند در معرض خطر بیماری های مزمن دهان شامل عفونت های دندانی مانند پوسیدگی دندان، پریودونتیت، افتادگی دندان ضایعات مخاطی خوش خیم و سرطان دهان هستند. جدول اختلالات شایع دهانی را در سالمندان به صورت خلاصه نشان  میدهد شواهدزیادی سلامت  دهان و سلامت عمومی را مرتبط به هم دانسته اند و بیان می کنند که ارتباطی بین بیماری پریودونتال و دیابت، بیمار یهای قلبی عروقی، پنومونی بیماری های روماتولوژیک و آلزایمر  وجود دارد .                 

بهداشت نامناسب دهان اغلب با وضعیت اقتصادی نامطلوب ، فقدان بیمه جهت بیماری های دندانی، زمین گیر  شدن یا بستری شدن  در خانه سالمندان و وجود ناتوانی های فیزیکی مانند آرتریت و ناتوانی عصبی که مانع از رعایت  بهداشت دهانی خوب می گردند رابطه مستقیم دارد.

 

 همراه با افزایش سن، شکل و ساختار دندا نها دچار تغییر میشونند.. زردشدگی شکل یا تیر ه تر شدن دندا نها به علت تغییر درضخامت و ترکیب بافت عاج و همچنین مینای دندان صورت میپذیرد.همچنین با افزایش سن تعداد عروق خونی وارده به دندانها کم شده و حساسیت آنها به محرکهای خارجی کم شده و درنتیجه نسبت به ضربه و تروما واکنش طبیعی نشان نمی دهند.

با افزایش سن تغییراتی در مخاط و پوشش های درون دهان بوجود می آید همچنین پسرفت و تحلیل لثه یک اختلال شایع دیگر است که باعث میشود قسمت ریشه دندان قابل دیدن شود که خود عاملی برای پوسیدگی ریشه دندان میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا