سلامت

برخی از علل بوی بد دهان

مجله اینترنتی پر مطلب: برخی داروها باعث خشک شدن دهان می  شوند. در این صورت نیز بزاق که سرشار از ترکیبات ضدباکتریایی است به اندازه ی کافی دهان را آبیاری نمی  کند و باکتری ها به میزان زیادی در این مکان جولان می  دهند و بوی بدی ایجاد می  کنند.

بوی دهان
بوی بد دهان

در قسمت اول این مطلب اشاره کردیم که مشکل بوی بد دهانعلاوه بر اینکه می تواند یک مسئله ژنتیکی باشد، می تواند نشان دهنده وجود یک بیماری درونی نیز باشد. اشاره کردیم که مشکل التهاب لثه، آلوده بودن سطحزبان، آبسه یا پوسیدگی دندان ها، مشکلات مربوط به دندان مصنوعی و مشکلات معده بخصوص اسید معده و وجود هلیکوباکترپیلوری می تواند جزو عوامل ایجادکننده بوی بد دهان باشند. در قسمت دوم این مطلب نیز به موارد دیگری که باعث بروز این مشکل می شوند اشاره می کنیم.

شاید مشکل از لوزه  ها باشد

گاهی برای تشخیص منشا بوی بد دهان لازم است که لوزه  هابررسی شوند. در جوانان ۲۰ تا ۳۰ ساله لوزه  ها تبدیل به حفره هایی می  شوند که میکروب ها در آنجا لانه می  کنند. هر نوع باقیمانده ی غذایی در اینمحل جمع و تخمیر می شود و خمیر سفیدرنگی به نام کازئوم تشکیل می دهد.

چه باید کرد؟

در روش اورژانسی می توانید با یک فشار ساده روی لوزه(به عنوان مثال با دسته ی باریک قاشق)آن را از حباب های سفید ذکر شده خالی کنید.اما یادتان باشد که در عرض چند هفته کازئوم دوباره تشکیل خواهد شد. راه حل قطعی این مشکل برداشت جزئی یا کلی لوزه  ها است. این عمل با لیزر یا بصورت جراحی با بیهوشی انجام می  شود که نیاز به حداقل دو روز بستری شدن دارد.

احتمالا سینوس هایتان دچار مشکل شده است

گاهی ممکن است بدون اینکه متوجه شده باشید برخی مواد خارجی در عمق سینوس  ها لانه کرده باشند. این اتفاق ممکن است بعد از انجام کارهای دندانپزشکی بروز کند و مقدار اندکی از مواد دندانپزشکی از ریشه ی دندان به داخل سینوس  ها برسد.بعد از چند روز یا چند هفته این مسئله باعث تکثیر باکتری ها شده و بوی نامطبوعی ایجاد می  کند.

چه باید کرد؟

بهتر است برای انجام معاینات بالینی، به متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کنید تا ورودی سینوس  ها و ناحیه  پشت حلق تان بررسی شود. اگر پزشک ترشحات زرد، سبز یا قهوه  ای رنگ مشاهده کند ممکن است دستور سی  تی  اسکن یا رادیوگرافی سینوس بدهد.

درست است که رژیم های لاغری پرپروتئین برای تناسب اندام موثرند، اما از عوارض آنها می توان به ایجاد بوی بد دهان اشاره کرد

اگر مشکل در اثر جا ماندن خمیردندان در سینوس ها باشد پزشک با بیهوشی عمومی آن را برمی دارد.

روش مئاتوتومی یا میل زدن برای باز کردن سینوس  های بینی نیز موثر است. این عمل حدود یک ساعت زمان می  برد.

داروهایتان را بررسی کنید

برخی داروها باعث خشک شدن دهان می  شوند. در واقع داروهای آنتی هیستامین،ضدافسردگی و ضدفشار خون روی سیستم عصبی پاراسمپاتیک که غدد بزاق را کنترل می  کنند تاثیر می  گذارند. در این صورت، بزاق که سرشار از ترکیبات ضدباکتریایی است به اندازه ی کافی دهان را آبیاری نمی  کند و باکتری ها به میزان زیادی در این مکان جولان می  دهند و بوی بدی ایجاد می  کنند.

چه باید کرد؟

نوشیدن آب یا دمنوش نعنافلفی به مرطوب کردن داخل دهان و دفع باکتری ها کمک زیادی می  کند. همچنین می توانید در طول روز آدامس بدون قند بجوید تا ترشح بزاق تحریک شود. مصرف مرکبات نیز باعث افزایش میزان بزاق می  شود.

شاید کبدتان انباشته شده است

جذب مواد غذایی سرشار از ازت باعث پرشدن کبد و در نتیجه ایجاد بوی بد دهان می  شود. در حالت کلی ازت از طریق کبد و کلیه  ها دفع می  شود. اگر کبد پر و خسته باشد، نمی  تواند به درستی به وظیفه دفع ازت عمل کند. در نتیجه این ترکیب از معده بالا می  آید تا از طریق دهان دفع شود.

چه باید کرد؟

متخصص گوارش، آزمایش خون تجویز می  کند تا آنزیم  های کبد را بررسی کند.البته سونوگرافی کبد نیز لازم است. بوی بد دهان که به هالیتوز نیز معروف است می  تواند علامت نارسایی کبدی، سیروز کبدی یا هپاتیت باشد. برای مقابلهبا این مشکل و کمک به عملکرد کبد با مصرف مواد غذایی سبک تر مانند سبزیجاتو میوه شروع کنید. از مصرف پروتئین زیاد بپرهیزید. یادتان باشد که مصرف الکل و دخانیات باعث ایجاد اختلال در عملکرد کبد می  شود.

گاهی سندرم پیش از قاعدگی مشکل ساز می  شود

قبل از شروع دوره  قاعدگی بدن خانمها با تغییرات هورمونی مواجه می  شود.این مسئله نیز باعث تولید پلاک دندانی شده و باکتری ها را تکثیر می  دهد. تغییرات هورمونی همچنین روی فلور روده  ها نیز تاثیر گذاشته و باعث ساطع شدن بوی گوگرد از دهان می  شود.

چه باید کرد؟

اگر دچار سندرم پیش از قاعدگی هستید بهتر است، اهمیت ویژه  ای به بهداشت دهان و دندان بدهید. به طور مرتب مسواک بزنید و از دهانشویهاستفاده کنید. درست است که این کار نمی  تواند علت اصلی بوی بد دهان را درمان کند، اما می  تواند شما را از مشکل بوی نامطبوعی که قبل از شروع قاعدگی از دهان تان می آید، خلاص کند.

حواستان به رژیم های لاغری پرپروتئین باشد

درست است که رژیم های لاغری پرپروتئینبرای تناسب اندام موثرند، اما از عوارض آنها می  توان به ایجاد بوی بد دهان اشاره کرد. این نوع رژیم  ها سرشار از گوشت قرمز، ماهی، لبنیات و تخم مرغ بوده و کربوهیدرات  ها جایگاه اندکی در آن دارند. بدن در فقدان کربوهیدرات  ها شروع به چربی سوزی می  کند و ضایعاتی به نام کتون ها در خونآزاد می شود. این اجرام در مجاری تنفسی آزاد شده و باعث بد بو شدن دهان می  شوند.

چه باید کرد؟

صبور باشید تا رژیم تان تمام شود، چون این بوی آستونی نشان می  دهد که رژیم لاغری  تان به درستی عمل می  کند. بعد از اتمام رژیم و با وارد کردن کربوهیدرات ها به برنامه غذایی، مشکل بوی بد دهان نیز برطرف می  شود.

منبع: تبیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا