سلامت

ارتباط مواد موجود در خمیردندان با ابتلا به سرطان

سایت پر مطلب: مطالعه محققان آمریکایی نشان می‌دهد که یک ماده ضد میکروبی موجود در بسیاری از صابون‌های مایع، شامپو و خمیر دندان با ابتلا به بیماری‌های کبدی و سرطان ارتباط دارد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا و دانشکده پزشکی سن دیگو در آمریکا با مطالعه بر روی موش‌ها متوجه شدند که قرار گرفتن در معرض «تری کلوزان» یک ماده ضد میکروبی که در صابون‌ها، شامپو‌ها، خمیردندان‌ها و بسیاری از محصولات بهداشتی خانه یافت می‌شود موجب ابتلا به بیماری‌های کبدی و سرطان می‌شود.
با وجود استفاده گسترده این ماده شیمیایی در محصولات خانگی، محققان متوجه شدند که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض تری کلوزان عواقب جدی خطرناکی برای سلامت دارد.

خمیر دندان‌ و مسواک
خمیر دندان‌ و مسواک

این مطالعه که در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است نشان می‌دهد که تری کلوزان موجب ابتلا به فیبروز کبد و سرطان در موش‌های آزمایشگاهی می‌شود.
در فیبروز کبدی، التهاب مزمن باعث می‌شود که بافت اسکار فیبروز در اطراف سلول‌های کبدی و رگ‌های خونی ایجاد شود. این وضعیت با گذشت زمان به سیروز تبدیل می‌شود که می‌تواند عملکرد کبد را متوقف سازد.
با این وجود محققان تاکید می‌کنند که نتایج این آزمایش در انسان‌ها نیز مشاهده می‌شود.

اکنون سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف. دی.‌ای) به دلیل گزارش‌های رسیده مبنی بر دخالت تری کلوزان در ایجاد اختلال در روند ترشح هورمون‌ها و آسیب زدن به انقباض ماهیچه‌ای، در حال بررسی این ماده شیمیایی است.
دکتر «روبرت توکی» از دانشگاه کالیفرنیا و دانشکده پزشکی سن دیگو که ریاست این مطالعه جدید را بر عهده داشت، می‌گوید: این ماده شیمیایی خطرات بسیاری جدی برای سلامت ایجاد می‌کند. وجود در حال افزایش تری کلوزان در نمونه‌های زیست محیطی و استفاده گسترده آن در محصولات مصرفی خانگی عواقب جدی برای سلامت انسان دارد.

وی افزود: همانطور که در مطالعه بر روی موش‌ها مشاهده شد، این ماده شیمیایی به ویژه زمان ترکیب با سایر مواد شیمیایی که عملکرد مشابه دارد، می‌تواند موجب بروز خطر بسیار جدی مسمومیت کبدی در افراد شود.

وی و همکارانش در مطالعه بر روی موش‌ها متوجه شدند که تری کلوزان علمکرد کبد در موش‌ها را به مخاطره می‌اندازد.

این مطالعه نشان داد: موش‌هایی که برای شش ماه در معرض این ماده قرار گرفته بودند نسبت به ابتلا به تومورهای کبدی ناشی از این ماده شیمیایی مستعد‌تر بودند.
همچنین در این مطالعه مشاهده شد که تومورهای کبدی ناشی از قرار گرفتن در معرض تری کلوزان بزرگ‌تر از تومورهایی بود که خود به خود به وجود آمده بودند.

این مطالعه نشان می‌دهد که تری کلوزان با دخالت در عملکرد پروتیینی که مسئول سم زدایی و یا پاکسازی مواد شیمیایی خارجی در بدن است، به بدن آسیب می‌زند.
سلول‌های کبدی نیز به نوبه خود برای جبران این استرس، تکثیر می‌یابند و در طول زمان سخت و زخمی می‌شوندو بالاخره تکرار قرار گرفتن در معرض تری کلوزان و تداوم فیبروز کبدی در ‌‌نهایت موجب تشکیل تومور می‌شود.

منبع: دندانه

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا