اطلاعات عمومیعکس

اختراعات تاثیر گذار ژاپنی‌ ها در دنیا

پرمطلب: اختراعات  ژاپنی‌ ها کم نیستند اما در طول تاریخ چشم بادامی ها بیشترین اختراعات بشر را به دنیا معرفی کرده‌اند. اختراعات عجیب و شگفت‌ انگیز ژاپنی‌ ها، از سلاح‌ها گرفته تا انواع وسایل الکترونیک، توانسته به فرهنگ، سرگرمی و زندگی روزمره‌مان کمک کند. امروزه هم آن‌ ها با اختراع لوازم جدید در عرصه تکنولوژی زندگی ما را آسان نموده‌اند.

قطار تندرو : یکی از مهمترین اختراعات عجیب و شگفت‌ انگیز ژاپنی‌ ها در عصر مدرن ، ساخت قطار تندرو توسط ژاپنی ها بوده است. به عبارتی دیگر پس از اختراع خودرو قطار محبوبیت خود را در ایالات‌متحده از دست داد. اما در ژاپن این تکنولوژی با قدرت بیشتر بازگشت. ژاپن در سال ۱۹۶۴ اولین خطوط قطار تندرو را از توکیو تا اوزاکا راه‌اندازی کرد. این اختراع به‌سرعت به‌صورت عمده مورداستفاده قرار گرفت، به‌خصوص در مکان‌های شلوغ که به سیستم رفت‌وآمد سریع نیاز داشتند.

ریکشا : ریکشا یک وسیله گاری مانند است که فردی آن را کشیده و توسط آن دیگری را حمل می‌کند. این وسیله هوشمندانه ریکشا نام دارد و اولین بار ژاپنی‌ها در سال ۱۸۶۰ آن را اختراع نمودند. این وسیله در آن زمان یک روش ارزان و محبوب برای نقل‌وانتقال به شمار می‌رفت. همچنین یک روش مناسب برای حفظ تناسب‌اندام هم محسوب می‌شد.

نودل فوری : آیا نودل فوری دوست دارید؟ بنابراین باید از ژاپنی‌ها متشکر باشید. مموفوکو آندو پس از مشاهده خرابی‌های ناشی از جنگ جهانی دوم آن را اختراع کرد. نودل مرغ اولین بار در سال ۱۹۵۸ فروخته شد و از آن زمان دانشجویان یکی از طرفداران آن بوده‌اند.

رمان : داستان گنجی (The Tale of Genji) نوشته‌شده در قرن یازدهم ژاپن را نخستین رمان جهان می‌دانند. این رمان توسط زنی به نام مورازاکی شیکیبو نوشته شد و درباره یک اشراف‌زاده جذاب و داستان‌های عاشقانه اوست.

شمشیر کاتانا : اگرچه گفته می‌شود نوع قدیمی کاتانا از چین به ژاپن آورده شد اما نوعی که امروزه آن را به نام کاتانا می‌شناسیم سلاح سبک‌ تر و باکیفیت‌ تری است که در ژاپن ساخته شد و توسط مبارزان سامورایی استفاده می‌شد. این سلاح اولین بار در سال‌های ۱۳۹۲-۱۵۷۳ در دوره موروماچی دیده شد.

ظروف چینی :  ظروف چینی در قرن ۱۶ در ژاپن اختراع شد و توسط شرکت تجاری Dutch East Indian صادر می‌شد. این ظروف توسط ری سامپی سفالگر اختراع و ساخته شد.

ریزرایانه : اولین ریزرایانه که Sord SMP۸۰/۰۸ نام داشت در سال ۱۹۷۲ اختراع شد. اگرچه این سازه در ابتدا یک شکست محسوب می‌شد و هرگز تولید نشد اما باعث پیدایش کامپیوترهای امروزی شد.

واکمن : اگرچه تکنولوژی این وسیله توسعه پیدا کرده بود اما این شرکت سونی بود که برای اولین بار کاست‌ها را درون جعبه‌ای قرار داد که به شما اجازه می‌داد حین راه رفتن به موسیقی گوش دهید. این وسیله که واکمن نامیده می‌شد در سال ۱۹۷۹ تولید شد. این وسیله باعث شد که برای اولین بار در تاریخ فروش نوارهای کاست به اوج برسد.

تولید ناب : شرکت تویوتا در دوان پس از جنگ جهانی دوم ژاپن، سیستم تولید ناب را از مطالعات سیستم تولید فورد و هماهنگ نمودن آن با خواسته‌ های خود ایجاد کرد. هدف این سیستم این بود که با حفظ بازدهی اتلاف زمان را به حداقل برساند. این سیستم اکنون بسیار رایج است.

سی دی ، دی‌وی‌دی و بلوری : دیسک‌های فشرده توسط شرکت‌های سونی و فیلیپس اختراع شدند. این دو شرکت بر سر جزئیات آن مذاکره کرده و درنهایت دیسک‌های ۱۱۵ میلی‌متری امروزه که ۷۴ دقیقه حافظه دارند تولید شدند. پس‌ازآن سونی دی‌وی‌دی را اختراع کرد و سپس و با تولید دیسک‌های بلوری حتی دی‌وی‌دی اچ‌دی را هم از میان برداشت.

دستگاه درام قابل‌برنامه‌ریزی : Roland TR-808 اولین دستگاه درام قابل‌برنامه‌ریزی است که توسط ایکوتارو کاکهاشی اختراع شد. این دستگاه در سال ۱۹۸۰ بازار را از آن خود کرد و توانست در موسیقی انقلاب ایجاد نماید. شهرت عمده این دستگاه به دلیل درام بأس آن بود.

کارائوکه : دستگاه کارائوکه در سال ۱۹۶۹ توسط دایسوکه اینوئه اختراع شد اما او تا سال ۱۹۷۱ محصولی به بازار ارائه نکرد. در ابتدا این دستگاه مورد توجه واقع نشد اما به‌ تدریج بارهای ژاپنی از آن استفاده نمودند. اگرچه او دستگاه را اختراع نکرد اما نامی هم برای آن انتخاب ننمود. نام این دستگاه از عبارت kara okesutura گرفته شده که به معنای ارکستر خالی است. به‌تدریج این عبارت کوتاه شد و نام کارائوکه باقی ماند.

ایموجی : از دیگر اختراعات عجیب و شگفت‌ انگیز ژاپنی‌ ها  که همه روزه با آن سروکار داریم همین ایموجی است . برای داشتن ایموجی در دستگاه تلفن خود باید از ژاپنی‌ها متشکر باشید. ایموجی توسط شیگتاکا کوریتا و تیمش از شرکت NTT DoCoMo ساخته شد زیرا از فرستادن متن خالی در گوشی تلفن خود خسته شده بود. آن‌ها برای نشان دادن احساسات خود از تصویر استفاده کردند.

دوربین ویدیویی : اگرچه دوربین ویدیویی دستی از سال‌های ۵۰ مورداستفاده قرار می‌گرفتند اما سونی اولین دوربین ویدیویی را در سال ۱۹۸۳ تولید کردند. این دوربین همه‌چیز را روی ویدیو ضبط کرده و از دوربین‌های پیشین ساده‌تر بود.

پلوپز برقی : اولین پلوپز برقی در سال ۱۹۵۵ توسط شرکت توشیبا تولید شد. این دستگاه صنعت آشپزی ژاپن را در سال‌های ۱۹۶۰ تغییر داد و در سال‌های ۱۹۷۰ مدل‌های دارای ریزرایانه تولید شدند که قابلیت تغییر دما داشتند.

تلفن دوربین‌ دار : امروزه داشتن دوربین بر روی تلفن همراه یک امر رایج است اما در سال ۱۹۹۹ یک مسئله عجیب بود. شرکت ژاپنی کیوسرا اولین تلفن همراه دوربین‌ دار را تولید کرد. این تلفن VisualPhone VP-2110 نام داشت و می‌توانست تا ۲۰ عدد تصویر JPEG ذخیره کند. این اختراع نیز که دنیای تلفن همراه ا تغیر داد جز یکی از اختراعات عجیب و شگفت‌ انگیز ژاپنی‌ ها قرار گرفته است.

دستگاه اکوی قابل‌حمل : افرادی که به بیماری قلبی دچارند با کمک این تکنولوژی می‌توانند دستگاه اکوی قابل‌حمل داشته باشند. در سال ۱۹۳۷ تارو تاکمی اولین دستگاه اکوی قابل‌حمل را اختراع کرد. اغلب تنظیمات ابتدایی آن دستگاه هنوز مورداستفاده قرار می‌گیرد.

ماشین‌حساب جیبی : از دیگر اختراعات عجیب و شگفت‌ انگیز ژاپنی‌ ها ماشین جساب جیبی بوده است .مدت‌ هاست که از ماشین‌ حساب استفاده می‌شود. اما اولین ماشین‌ حساب جیبی در سال ۱۹۷۰ توسط شرکت ژاپنی Busicom اختراع شد.

نور ال ای دی آبی : سه مخترع ژاپنی، ایسامو آکازاکی، هیروشی آمانو و شوجی ناکامورا، در سال‌های ۱۹۹۰ اولین نور ال ای دی آبی را تولید کردند که تمام محصولات ال ای دی امروزی از آن ناشی می‌شود. آن‌ها بعدها برای این اختراع جایزه صلح نوبل را دریافت نمودند.

باتری لیتیوم ین : آساهی کاسئی در ژاپن، بر روی تکنولوژی باتری لیتیوم ین قابل شارژ تلاش بسیاری نمود و باوجودآنکه قبلاً دراین‌باره تلاش شده بود، آن را ارتقا داد و سرانجام توسط شرکت سونی آن را در اختیار مشتری‌ها قرار داد.

کیوآر کد : این کد هم که امروزه کاربرد فراوانی دارد در لیست یکی از اختراعات عجیب و شگفت‌ انگیز ژاپنی‌ ها قرار گرفته است.اگرچه امروزه کیوآر کد برای دریافت اطلاعات درباره یک شرکت یا محصول استفاده می‌شود اما این کد در سال ۱۹۹۴ و توسط شرکت تویوتا اختراع شد تا به فرایند تولید کمک کند.

CRISPR : اگرچه ازلحاظ تکنیکی کسی این تکنولوژی را کشف نکرد اما در سال ۱۹۸۷ یوشیزومی ایشینو و تیم او در دانشگاه اوزاکا آن را کشف کردند. متأسفانه در آن زمان آن‌ها نمی‌دانستند چه چیزی را کشف کرده‌اند. اما مطالعات آن‌ها به یافته‌های امروزی منجر شد. البته باید گفت که به طور کاملا ساده تکنیک ویرایش ژن را CRISPR می نامند . این فناوری پیشرفته نه تنها می تواند استخر ژنی جوامع بشری (مجموعه ژنوم تمام مردم یک جامعه) را اصلاح و دستخوش تغییرات گسترده کند، بلکه قادر است سیستم سلامت، غذا و دارو، کشاورزی و تمام صنایع مرتبط با علوم زیستی را از پایه و اساس دگرگون سازد.

پرینت سه‌ بعدی : اگرچه تکنولوژی پرینت سه‌بعدی یک تکنولوژی جدید تلقی می‌شود اما در حقیقت از اختراع آن مدت‌ها می‌گذرد. در سال ۱۹۸۱ هیدئو کوداما از مرکز تحقیقاتی Nagoya Municipal ایده استفاده از سیستم نمونه‌سازی سریع با استفاده از فوتوپلیمر را مطرح کرد. این ایده اولین مفهوم پرینتر سه‌بعدی بود. بنابراین اختراع پرینتر سه بعدی یکی از اختراعات عجیب و شگفت‌ انگیز ژاپنی‌ ها بوده است.

کارت حافظه : کارت حافظه به شما اجازه می‌دهد اطلاعاتی مانند موسیقی، تصویر و فیلم را در گوشی یا دستگاه هوشمند خود ذخیره کنید. بدون این کارت حافظه دستگاه تلفن شما تقریباً بی‌فایده است. فوجیو مازوکا که در آن زمان در شرکت توشیبا کار می‌کرد در سال ۱۹۸۴ کارت حافظه را اختراع کرد و تا مشکل ذخیره‌سازی و حفظ اطلاعات، در صورت روشن و خاموش بودن دستگاه را حل کند.

ربات اندروید : یکی از اختراعات عجیب و شگفت‌ انگیز ژاپنی‌ ها همین ربات اندروید بود . اولین ربات اندروید جهان WABOT-1 نام داشت که در دانشگاه وازدا در ژاپن اختراع شد. این ربات در سال ۱۹۷۰ ساخته شد و دارای گوش، دهان و چشم مصنوعی بود و می‌ توانست اجسام را بلند کند.

www.pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا