عکس

گورستانی در مصر با مومیایی هایی ۲ هزار ساله

پرمطلب: گورستان مخفی کشف شده در مصر که مومیایی هایی ۲ هزار ساله را در خود مدفن کرده است. به گفته ی باستان شناسان این گورستان مخفی باستانی و به عبارتی این گنجینه‎ های با ارزش برای دانشمندان ، بیش از ۲ هزار سال است که دست‌ نخورده و به درو از چشم انسان ها باقی مانده‌اند.

با بررسی های انجام شده مشخص است که قدمت این گورستان مخفی و مومیایی ها و تابوت های سنگی آن حدودا به اواخر دوره فرعون‌ ها و سلسله تولمیک باز می‌گردد.

گورستانی در مصر با مومیایی هایی ۲ هزار ساله
گورستانی در مصر با مومیایی هایی ۲ هزار ساله

توضیح بیشتر در خصوص کشف گورستان مخفی باستانی در مصر این که در این قبر باستانی ، هشت مقبره وجود دارد که هر کدام شامل چند تابوت سنگی به همراه مومیایی های داخل آن می‌شود و البته این گورستان زیرزمینی در جنوب قاهره در استان مینیا قرار دارد و شش کیلومتر از گورستان خمون فاصله دارد و البته بد نیست بدانید که این مجموعه قبرستان باستانی کشف شده ، شامل چند چاه است که برخی از آن ها گورهای خانوادگی هستند.

خالد الانانی، وزیر آثار باستانی مصر در خصوص کشف این گورستان مخفی باستانی می‌گوید:

کشف این گورستان که در واقع باستان شناسان و دانشمندان را به خاطر قدمت و متفاوت بودنش به وجد آورده است ، حداقل پنج سال زمان برای مطالعه و بررسی آن نیاز است که مشخص شود این گورستان متغلق به کی و چگونه احداث شده است.

گورستانی در مصر با مومیایی هایی ۲ هزار ساله
گورستانی در مصر با مومیایی هایی ۲ هزار ساله – سایت پرمطلب

در این میان حفاری‌ ها برای دسترسی به این گورستان از اواخر سال گذشته میلادی توسط مصطفی وزیری، دبیر کل شوارای عالی آثار باستانی، آغاز شده تا این که تیم تحقیقاتی سرانجام  به این گورستان مخفی باستانی دست پیدا کردند.

براساس نوشته‌های روی یکی از قبرها، مشخص شد که این قبر خاص متعلق به کاهن بالارتبه‌ای توت، خدای دانش، جادوگری، ادبیات، خرد و اختراعات مصر باستان، است.

طبق هیروگلیف‌های روی کاسه‌ شیشه‌ای نام این کاهن «جوهوتی اردیس» بوده است. همچنین به این کاهن لقب «یکی از پنج نفر برتر» را داده بودند که برای کاهنان ارشد توت به کار می‌رفته است.

گورستانی در مصر با مومیایی هایی ۲ هزار ساله
گورستانی در مصر با مومیایی هایی ۲ هزار ساله

چهار کاشه شیشه‌ای در این قبر کشف شده است که از مرمر سفید تراشیده شده بودند. همچنین درهای این کاسه‌ها به شکل سرهای چهار پسر خدای هوروس بودند که در شرایط سالمی به سر می‌بردند و شامل ارگان‌های کاهن مومیایی شده بودند.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی توانست ۱۰۰۰ اوشابتی‌، تندیس‌های کوچکی از خدمتکاران که در هنگام مرگ در قبر مصریان گذاشته می‌شدند تا شخص مرده را در جهان باقی یاری کنند، را در این قبر پیدا کرده‌اند.

گورستانی در مصر با مومیایی هایی ۲ هزار ساله

ظاهر مومیایی نشان می‌دهد که این شخص از افرد بلند مرتبه جامعه آن دوره بوده است؛ این مومیایی مزین به طوق برنزی است که تصویری از الهه نات، ایزد بانوی آسمان، را نشان می‌دهد که بال‌های خود را به نشان محافظت از متوفی باز کرده است.

مهره‌های قرمز و آبی رنگ از سنگ‌های زینتی، ورق‌های برنزی، چهار گردن‌ آویز از جنس سنگ‌های نیمه قیمتی و دو چشم برنزی مزین به کریستال و عاج فیل در کنار این مومیایی کشف شده است که در این میان در این آرامگاه ۱۳ قبر پیدا شده است. به نظر می‌رسد یکی از قبرها یک گور خانوادگی باشد. در کل ۴۰ تابوت سنگی از این گورستان مخفی باستانی کشف شده است.

گورستانی در مصر با مومیایی هایی ۲ هزار ساله

این که چند تابوت دیگر در این گورستان مخفی وجود داشته باشد، هنوز مشخص نشده است. سال گذشته، سازمان آثار باستانی مصر اعلام کرد که قبری شامل حداقل ۱۷ مویایی در «تونا الجبل» کشف کرده است.

ارتباط این منطقه با توت نیز تائید شده است. پیش از این نیز باستان‌ شناسان هزاران بابون و لک‌لک، حیوانات مقدس توت، مومیایی‌شده در این منطقه کشف کرده بودند.

منبع: میهن پست

www.pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا