سلامت

از چشم ها در برابر موبایل محافظت کنیم

پر مطلب: چشم به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اعضای بدن در مقابل صفحه نمایش گوشی های هوشمند، مدام در معرض آسیب است، اما همیشه راه چاره و البته راه درستی برای استفاده صحیح از گوشی های هوشمند وجود دارد. در این مقاله، راهکارهای محافظت از چشم در مقابل موبایل هوشمند را بررسی می کنیم.

 

بر اساس گفته و نوشته متخصصان و کارشناسان، گوشی های هوشمند یک خطر جدی برای چشمان شما به حساب می آیند و این موضوع زمانی جدی تر می شود که به صورت ناصحیح از گوشی استفاده کنید.

خیره شدن به گوشی، تبلت، نوت بوک و کامپیوتر خانگی برای مدت زمانی طولانی باعث خستگی، خشک شدن و خارش چشم و حتی تاری دید می شوند که گاها به سردرد می انجامد. خوشبختانه با انجام یک سری نکات و در نظر گرفتن آن ها تا حدود بسیار زیادی می توانید این آسیب های بینایی را کاهش دهید.

در ادامه به هفت نکته که به کمک چشمان شما در مقابل گوشی های هوشمند می آیند می رسیم.

۱- پلک بزنید، پلک بزنید، پلک بزنید

پلک زدن مرتب و گاهی در فواصل چند ثانیه ای باعث جلوگیری از خشک شدن چشم ها و عواقب خطرناک آن می شوند. پس با پلک زدن های مرتب، چشمان خود را مدام مرطوب نگه دارید.

تمیز نگه داشتن صفحه نمایش گوشی باعث دید هر چه بهتر چشمان شما می شود و کارشناسان دریافته اند که صفحه نمایش کثیف باعث کار هر چه بیشتر چشمان شما می گردد

اما جلوگیری از خشک شدن چشم ها تنها ویژگی پلک زدن نیست، این حرکت باعث فوکوس های مرتب چشم و کمک به بینایی برای تمرکز بر روی یک مطلب می شود. نگاه های طولانی بدون پلک زدن، به راحتی باعث خشک شدن چشم ها می شود. بنا بر توصیه کارشناسان حداقل هر ۱۵ دقیقه شما باید ۱۰ بار پلک بزنید تا از مشکلات چشمی مصون باشید.

۲- نورهای خیره کننده را کاهش دهید

اخیرا و با پیشرفت تکنولوژی صفحه نمایش ها و همچنین محافظ های صفحه نمایش، سعی در کاهش این نورهای خیره کننده دارند. ولی بسیاری هنوز از این امکانات استفاده نمی کنند و حتی باوجود استفاده از این تجهیزات این نور های خیره کننده کاملا از بین نمی روند پس چشمان شما مدام هنگام تماشای صفحه نمایش با انعکاس و خود این نورها در تماس است. پیشنهاد ما ابتدا استفاده از تجهیزات کاهش دهنده نورهای خیره کننده و منعکس شده یا محافظ های صفحه نمایش  anti-reflective یا  Anti-glare است که هزینه های بسیار پایینی هم دارند. کار بعدی هم کاهش مدت زمان تماشای مداوم صفحه گوشی است.

۳- روشنایی صفحه نمایش را تنظیم کنید

روشنایی بیش از حد یا بسیار کم در صفحه نمایش شما می تواند باعث اختلال در تمرکز چشمان شما شود. برای تنظیم کردن این مورد کار بسیار راحتی پیش رو دارید و تنها کافیست به تنظیمات گوشی یا لپتاپ یا تبلت خود رفته و سپس میزان روشنایی را متناسب با نور محیط تنظیم کنید. اگر از گوشی های هوشمند استفاده می کنید گزینه خودکار برای تطبیق نور محیط و روشنایی گوشی وجود دارد که باید آن را فعال کنید.

۴- به چشمان خود استراحت دهید

قانونی برای مدت زمان های خیره شدن به صفحه نمایش وجود دارد که به نام قانون ۲۰-۲۰-۲۰ شناخته می شود. بر اساس این قانون، بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با چشم های خود، تنها ۲۰ ثانیه به آن ها استراحت دهید و به نقطه ای در فاصله حداقل ۲۰ قدمی و یا ۶ متری نگاه کنید و این روال را تکرار کنید. بدین ترتیب در فواصل مشخص، عضله های چشم شما استراحت لازم و کافی را برای ادامه کار خواهند داشت و فشار از روی آن ها برداشته خواهد شد.

۵- سایز فونت گوشی یا گجت را تنظیم کنید

تنظیم کردن سایز و کانترست به راحتی فشار را از روی چشمان شما بر می دارد. این کار باعث راحت تر شدن خواندن و چک کردن گزینه های مختلف می شود که باز هم می بایست به تنظیمات گوشی خود مراجعه کنید.

۶- صفحه نمایش را تمیز کنید

باید بدانید که تمیز کردن صفحه نمایش گوشی باعث دید هر چه بهتر چشمان شما می شود و کارشناسان دریافته اند که صفحه نمایش کثیف باعث کار هر چه بیشتر چشمان شما می گردد.

۷- گوشی خود را با فاصله نگه دارید

نگران نباشید. قرار نیست گوشی را از شما جدا کنیم. بسیار از کاربران گوشی های هوشمند تمایل دارند تا گوشی خود را در فاصله های نزدیک به چشمان خود نگه دارند تا با جزئیات بیشتری موضوعی را بخوانند و یا ببینند که اصلا عادت خوبی نیست. بهترین فاصله همانطور که گفته شد حدود ۴۰ سانتی متری است. شاید در ابتدا نشدنی و خنده دار به نظر بیاید، ولی با چند بار تلاش به راحتی به آن عادت خواهید کرد.

 

منبع: تبیان به نقل از هاو کن یو

گردآوری شده توسط : pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا