اطلاعات عمومی

کاکتوس جوجه تیغی

خصوصیات گیاهشناسی:”کاکتوس جوجه تیغی” یکی از گیاهان زینتی از خانواده کاکتوس ها است.این گیاه کروی شکل تا کمی کشیده بوده که حدود ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر پهنا و بیش از ۶۰ سانتیمتر نیز طول دارد. این کاکتوس حدود ۱۲ تا ۱۵ دسته خارهای سوزنی شکل دارد. این خارها روشن، به رنگ قهوه ای یا سفید بوده و بیش از ۱۰ سانتیمتر نیز طول دارند. ۱ تا ۳ خار به عنوان خارهای مرکزی بوده که طویل تر و قوی تر هستند و بصورت صاف یا مانند چنگال در انتها دارای انحنا می باشند.

کاکتوس جوجه تیغی
کاکتوس جوجه تیغی

گل ها به رنگ نارنجی، زرد تیره، مایل به قرمز یا بنفش و با یک مرکز قرمز رنگ دیده می شوند. گل های این نوع کاکتوس حدود ۱۸ سانتیمتر طول خواهند داشت. این کاکتوس ها در اواخر تابستان گل می دهند.میوه های کاکتوس جوجه تیغی به رنگ قرمز، گرد یا کمی بیضی شکل، اندکی فلس فلس و به قطر ۸ تا ۱۰ میلیمتر هستند.این گیاه گسترش زیادی در جنوب ایالات متحده در نواحی تکزاس و مکزیک دارد. و به عنوان گیاهی زینتی در بخش های مختلف جهان شناخته می شود.

کاکتوس جوجه تیغی
کاکتوس جوجه تیغی

شرایط محیط رشد:این نوع کاکتوس به طور طبیعی در بیابان های خشک می روید. و معمولاً در خاک های رسی و تیره در زمین های پست و ساحلی دیده می شود. پراکنش آن از سطح دریا تا ارتفاع ۵۵۰ متری بالاتر از سطح دریا می باشد.همچنین برای رشد بهینه به آفتاب کامل نیز نیاز دارند. خاک مورد نیاز این نوع کاکتوس نباید سرشار از هوموس فراوان باشد. خاک باید از نظر رطوبت همیشه کمی مرطوب باشد ولی خیس نباشد. بهتر است فاصله بین دو آبیاری زمانی انجام شود که خاک کمی خشک شده باشد.

کاکتوس جوجه تیغی
کاکتوس جوجه تیغی

تکثیر:تکثیر این گیاه از طریق کشت بذر یا قلمه زدن انجام می شود.بذرها را می توان در بهار یا تابستان در گلدان هایی با خاک خوب آبیاری شده و به صورت کمی سطحی کشت کرد و روی آن را با خاک نرم کمی پوشاند. باید گلدان ها را در گلخانه گرم گذاشت تا بذرها شروع به جوانه زنی کنند. پس از جوانه زنی و رشد، هر یک از گیاهچه های جدید را در گلدان جداگانه ای کشت می کنیم.تهیه قلمه از هر بخشی از ساقه و در اندازه های مختلف امکان پذیر می باشد.

گردآوری شده توسط: مجله اینترنتی پر‌مطلب > گیاهان > کاکتوس

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا