سلامت

مطب دندان‌پزشکی و کودکان معلول

سایت پرمطلب :رعایت بهداشت دهان و توجه به سلامت دهان و دندان، بخش مهمی از مراقبت‌های فردی را در کودکان معلول و کم‌توان ذهنی تشکیل می‌دهد. مشاهده شده که میزان مشکلات دهانی یا دندانی این افراد نسبت به افراد سالم بیشتر است که علت آن عدم توانایی آن‌ها نسبت به رعایت بهداشت دهان است. بنابراین بردن این کودکان به مراکز دندان‌پزشکی بسیار لازم است. اما باید پیش از این کار به برخی نکات توجه کنید.

– چنانچه کودک شما به هر دلیلی از رفتن به دندان‌پزشکی اضطراب دارد او را به زور به مرکز دندان‌پزشکی نبرید. حتی‌الامکان و چنانچه صحبت‌های شما را متوجه می‌شود او را متقاعد کنید یا اینکه کودک را همراه خود و با بیان اینکه برای مشکل دندانی خود به دندان‌پزشکی مراجعه می‌کنید، ببرید. این مورد به سن و سطح فهم و درک کودکتان بستگی دارد. احتمالا شما می‌توانید راه‌حل مناسبی بیابید یا با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

– دندان‌پزشک خود به خوبی می‌داند که با کودک چگونه برخورد کند. متخصصان دندان‌پزشکی کودکان یا دندان‌پزشکانی که با این‌گونه کودکان بیشتر کار کرده‌اند از سطح دانش، آگاهی و مهارت لازم برای کنترل رفتار کودک برخوردار هستند، بنابراین نگران نباشید.

– گاهی پیش از انجام درمان نیاز به اقداماتی وجود دارد. ممکن است داروهایی به منظور آمادگی برای کار در جلسه بعد برای کودک شما تجویز شود. دندان‌پزشک دارو‌ها را به شما معرفی می‌کند، ولی چنانچه این کار فراموش شد، می‌توانید از او بخواهید تا توضیحات لازم را بدهد. نحوه درست، میزان مصرف دارو و زمان دقیق استفاده آن بسیار مهم است. چنانچه داروساز، داروی مشابه داروی تجویزشده را ارائه کرد در مورد آن با دندان‌پزشک خود مشورت کنید.

– کودکان ممکن است مشکلاتی از نظر نشستن ساکت و آرام روی صندلی داشته باشند. در این صورت دندان‌پزشک ممکن است از برخی وسایل برای تکان نخوردن کودک مانند نوار‌ها و پارچه‌های مخصوص استفاده کند که نباید شما را نگران کند.

– گاهی برای درمان کودک معلول و کم توان ذهنی ممکن است توصیه به انجام درمان‌ها با بیهوشی باشد. در این صورت درمان در یک مرکز مجهز و تحت نظر متخصص بیهوشی و با رعایت کامل جوانب انجام می‌شود و معمولا تمام درمان‌های کودک در‌‌ همان جلسه با بیهوشی انجام خواهد شد که از نظر تعداد جلسات و زمان کار بسیار صرفه‌جویی خواهد شد.
– یک مرکز خیریه جهت کودکان معلول و کم‌توان ذهنی در وردآورد کرج توسط افراد نیکوکار ساخته شده و اداره می‌شود و خدمات درمانی زیر بیهوشی توسط اساتید و متخصصان داوطلب به صورت رایگان ارائه می‌شود. در صورت نیاز می‌توانید با آن مرکز هماهنگی کنید. والدینی که تمام زحمات نگهداری از فرزند معلول یا کم‌توان ذهنی خود را به جان خریده‌اند باید در خصوص نحوه رعایت بهداشت دهان آن‌ها مورد آموزش قرار گیرند.
منبع: سایت مرکز جراحی محدود خیریه وردآورد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا