اطلاعات عمومی

تنظیم نور مناسب برای کاکتوس ها

از جمله این نکات برای نگهداری کاکتوس ها میزان نور دریافتی محل قرار گرفتن کاکتوس ها می باشد که باید به این مسئله توجه فراوانی داشت . کاکتوس ها اغلب نور زیاد دوست دارند و در نور زیاد و کافی بهترین حالت رشد را دارند . اگر کاکتوس مدتی نور کافی دریافت نکند به صورت علفی رشد می کند و مستعد بیماری می شود .

Sedum morganianum
Sedum morganianum

همانطور که می دانید بهترین مکان برای قرار گرفتن کاکتوس ها در جنوب ساختمان می باشد . در بالکن یا پشت پنجره یا هر جای جنوبی ساختمان که نور دریافت می کند .

نور جنوب در نیمکره شمالی زمین جهت اصلی نورگیری است چرا که خورشید برای این قسمت همواره از طرف جنوب می‌تابد، بنابراین انرژی گرمایی و نورانی زیادی دارد. نور شرق و غرب نورهایی هستند که تنها ساعات محدودی از روز درک می‌شوند. نور شرق به هنگام صبح با انرژی گرمایی کم و روشنایی متوسط بوده و نور غرب که به اصطلاح نور تیزی است، انرژی گرمایی و نورانی کمی دارد. درباره نور شمال باید گفت این نور از انعکاس خورشید روی سطوح دیگر درک می‌شود زیرا هرگز خورشید متمایل به شمال نمی‌شود و نوری انعکاسی است. به همین علت، انرژی نورانی و گرمایی متعادلی دارد. با این تفاسیر، بهتر است کاکتوس ها در مسیر نور جنوب باشند .

اگر کاکتوس ها در جنوب ساختمان باشند در زمستان نیز که خورشید به صورت مایل می تابد نور مورد نیاز خود را دریافت می کنند .

بعضی از خانه‌ها شمالی هستند و بعضی جنوبی. خانه‌هایی که در هنگام ورود ابتدا به حیاط وارد می‌شوید و بعد به داخل ساختمان راه پیدا می‌کنید به اصطلاح شمالی گفته می‌شوند و خانه‌هایی که بلافاصله وارد ساختمان و راه‌پله‌ها می‌شوید و اغلب حیاط در پشت خانه است، در اصطلاح جنوبی هستند .

از قرار دادن کاکتوس ها داخال خانه جایی که نور کم است اجتناب کنید چون با این کار شرایط مرگ کاکتوس خود را فراهم می کنید .

به این مسئله هم دقت کنید که در شهرهای جنوبی کشور که در فصل گرم  آفتاب مستقیم و سوزانی داریم باید کاکتوس ها را به محلی منتقل کنیم که آفتاب مستقیم به آن ها نخورد ، بعضی از کاکتوس ها در نور شدید و گرم دچار آفتاب سوختگی می شوند .

گردآوری شده توسط: مجله اینترنتی پر‌مطلب > گیاهان > کاکتوس

pormatlab.com

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا