سلامت

تأثیر پیشگیرانه هویج از آلزایمر

سایت پُرمطلب : این سبزی نارنجی رنگ در تهیه غذاهای مختلفی استفاده می شود و مصرف آب هویجنیز در بین اکثر خانواده ها رواج دارد. نتایج پژوهش تازه ای نشان داده استکه رنگدانه موجود در هویج برای پیشگیری از بروز زوال عقل بعد از ۶۵ سالگی موثر است. در خصوص تأثیر پیشگیرانه هویج از آلزایمر بیشتر توضیح می دهیم.
هویج

نتایجپژوهشی در دانشگاه جورجیا (ایالات متحده آمریکا) حاکی از آن است که هویج، کلم، سیب زمینی شیرین و غیره جزو سبزیجاتی هستند که برای پیشگیری از زوال عقل و به ویژه آلزایمر از سن ۶۵ سالگی موثر هستند. به عقیده محققان رنگدانه بتاکاروتن که به میزان زیادی در هویج و سبزیجات مذکور وجود دارد باعث تقویت کارایی مغز می شود.
محققان این دانشگاه از طریق ام آر آی مغز شرکت کننده ها شاهد بودند که میزان کاروتنوئیدها در فعالیت مغزی افراد بزرگسالی که در حین فعالیت به یادسپاری ترکیب کلمات هستند به چه نحوی عمل می کند.
محققان روی ۴۰ شرکت کننده بین ۶۵ تا ۸۶ سال این بررسی ها را انجام دادند.

نتیجه بررسی ها

به عقیده محققان رنگدانه بتاکاروتن که به میزان زیادی در هویج و سبزیجات مذکور وجود دارد باعث تقویت کارایی مغز می شود

محققان با بررسی ام آر آی مغز شرکت کننده ها به این نتیجه رسیدند افرادی که میزان لوتئینو زئاکسانتین (۲ نوع کاروتنوئید) بالایی دارند برای انجام فعالیت خود کمتربه مغز خود فشار می آورند و کمتر فعالیت آن را بالا می برند. اما افرادی که میزان این آنتی اکسیدان ها در بدن آن ها کمتر است مجبور هستند برای حفظ کردن کلمات بخش هایی از مغز خود را بیشتر به کار بگیرند.

راه حل: رژیم غذایی خود را تغییر دهید

به عقیده محققان به تدریج که مغز پیر می شود روند تخریب طبیعی آن نیز شکل می گیرد. در حالت کلی، مغز ما مدام در حال فعالیت است و در حین کار کردن زیاد برای رسیدن به میزان کارایی لازم انرژی بیشتری صرف می کند. خوشبختانه می توان در افراد سالمند روند زوال عقل و کاهش کارایی مغز را با ایجاد تغییراتی در برنامه غذایی شان یا افزودن مکمل ها برای بالا بردن لوتئین و زئاکسانتین کُند کرد.
در اوایل سال ۲۰۱۶ نیز نتایج پژوهش ها نشان داده بود که بتاکاروتن موجود در هویج در پیشگیری از بروز برخی سرطان های سینه نقش دارد.
بنابراین زمان آن رسیده است که هویج بیشتری در برنامه غذایی تان بگنجانید و پا به پای علم در جهت سلامتی خود بکوشید.

منبع: health2.tebyan.net
www.pormatlab.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا