سلامت

آیا نمک می‌تواند جایگزین خمیردندان شود؟

سایت پرمطلب: برخی از پزشکان می گویند: این یک باور قدیمی و نادرست است و به هیچ عنوان نمک نمی‌تواند جایگزین خمیر دندان شود زیرا در داخل خمیر دندان مواد بسیار مؤثری مانند فلوراید، خوشبوکننده و… برای پیشگیری از پوسیدگی است که هیچ‌کدام در نمک وجود ندارد و اصلا استفاده از آن خوب نیست.

مشکلاتی که برای افراد در حیطه‌ دهان و دندان پیش می‌آید، برای ساختار دندان‌ها و برای بافت نگهدارنده دندان‌ها (لثه) بوده، همچنین رعایت بهداشت دهان و دندان شامل استفاده از مسواک، نخ دندان و استفاده از دهان‌شویه‌های ضد میکروبی است.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کمک می‌کند که پلاک میکروبی برداشته شود و سلامت دهان و دندان حفظ شود، این پلاک میکروبی عامل اصلی ایجاد پوسیدگی دندانی و ایجاد بیماری‌های پریودنتال است که موجب التهاب لثه می‌شود و زمانی که این پلاک میکروبی برداشته نشود به تدریج پوسیدگی پیشرفت می‌کند و موجب می‌شود دندان‌ها از بین بروند حتی دچار درگیری عصب شوند و درد، التهاب و عفونت رخ دهد.

مسواک زدن باید مؤثر باشد و تمام قسمت‌های دندان تمیز شود، خاطرنشان کرد: به طور متوسط پیشنهاد می‌کنیم که حداقل این کار پنج دقیقه طول بکشد، استفاده از مسواک و نخ دندان میکروب دهان را کاهش می‌دهد و سبب می‌شود دهان نسبت به حالتی که فرد بهداشت را رعایت نمی‌کند بوی مطبوعی بگیرد.

کشورهای توسعه‌یافته که در اروپا، ‌سوئد و… هستند خیلی پوسیدگی دندان در آن‌ها کاهش یافته و حتی افرادی هستند که اصلا پوسیدگی دندانی ندارند زیرا پوسیدگی بیماری‌ای است که فاکتورهای متعددی در آن دخیل بوده که یک فاکتور آن رعایت بهداشت دهان و دندان است و رعایت اصول تغذیه‌ای، ‌ تکرر در خوردن، رژیم غذایی و نوع مواد غذایی مورد استفاده نیز در آن مؤثر هستند.

اگر فرد بهداشت دهان و دندان را رعایت کند به میزان زیادی موجب کاهش پوسیدگی دهان و دندان می‌شود، همچنین در رژیم غذایی که افراد مصرف می‌کنند پوسیدگی‌زایی کمتری وجود داشته باشد و بعضی از غذا‌ها مانند برنج و… که حاوی نشاسته هستند و به مقداری زیادی در داخل دهان و روی دندان‌ها قرار می‌گیرند و اگر تمیز نشود موجب پوسیدگی بیشتری می‌شود، اما اگر میوه‌هایی مانند انار، شاتوت، سبزی‌ها و مغزهایی مانند گردو و بادام در رژیم غذایی بیشتر باشد موجب می‌شود پوسیدگی کمتری ایجاد شود و دهان و بافت نگهدارنده دندان سالم باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا