سلامت

آیا قطره آهن باعث خرابی دندان کودک است

سایت پرمطلب :  علت خراب شدن دندان کودک به دلیل استفاده از قطره آهن نیست بلکه خراب شدن دندان به دلیل رعایت نکردن بهداشت دندان اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: پس از دادن قطره آهن باید به کودک آب داده شود تا قطره بر دندان کودک باقی نماند.

والدین به دندان سیاه کودکان پس از مصرف قطره آهن بی‌توجه هستند
وقتی قطره آهن توسط کودک خورده و دندان سیاه شود انگار این ذهنیت را در خانواده‌ها ایجاد می‌کند که دندان سیاه شده خراب است و به این شکل به بهداشت دندان کودک کمتر توجه می‌کنند، حتی کمتر والدینی را می‌بینیم که برای کودک خردسال مسواک و نخ دندان استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از دلایل خراب شدن دندان کودک تغذیه‌هایی مانند چیپس، پفک، شکلات زیاد و تمیز نکردن دندان پس از خوردن آن است، بیان کرد: نمی‌توان از کودک خواست که شکلات نخورد اما باید از کودک بخواهیم که پس از خوردن شکلات مقداری آب ولرم در دهان بگرداند و شب هنگام خواب حتما مسواک بزند.

والدین مراقب دندان‌های به هم چسبیده کودکان باشند
به این دلیل که شروع پوسیدگی دندان شیری می‌تواند باعث شود که فضای دندان دائم از دست برود و اگر دندان شیری عفونتی داشته باشد ممکن است که به ریشه دندان دائم منتقل شود و بر روی آن اثر بگذارد.

وی در ادامه افزود: در گذشته تغذیه به این میزان متنوع نبود اما امروزه با تنوع و دسترسی زیادی که در مواد خوراکی وجود دارد به ویژه شکلات، کاکائو و نوشیدنی‌های گازدار که در لا‌به‌لای دندان باقی می‌ماند باعث شده که نسبت به ۲۰ سال گذشته دندان شیری خراب در جامعه بسیار زیاد وجود داشته باشد.
دکتر دهقان، اظهار کرد: در گذشته این میزان دندان شیری خراب در کشور وجود نداشت اما هم‌ اکنون اوضاع بدتر از گذشته است و نیاز به بهداشت بیشتر دندان وجود دارد.

وی درباره نقش فلوراید تراپی در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان ابراز کرد: فلوراید تراپی درمان محسوب نمی‌شود به این شکل که پزشک فلوراید را بر روی دندان کودکان قرار می‌دهد و به دلیل اینکه دندان‌ها جوان و سلول‌ها باز هستند، فلوراید بر روی بافت جوان دندان قرار می‌گیرند.

این دندانپزشک عمومی در ادامه افزود: به این شکل فلوراید جزء ساختمان دندان فرد می‌شود و استحکام مینای دندان را به دنبال دارد یعنی برای دندان‌های یک و دو بالا همچنین شش پایین در خردسالان که تازه شکل گرفته یا کودکانی که به تازگی دندان دائمی آنان درآمده مفید است، پس این مسئله برای دندان‌های شیری ضرر که ندارد بلکه مفید است.

شیاربند هیچ گاه نمی‌تواند جای مسواک زدن را بگیرد
در مناطقی از دندان که بیشترین میزان پوسیدگی وجود دارد شیارهای دندان هستند که با این مواد آنها را می‌بندیم تا پوسیدگی از این شیارها شروع نشود اما با این وجود این فعالیت هیچ‌گاه نمی‌تواند جای بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن را بگیرد.
منبع: خبرگزاری سینا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا