سلامت

آیا استفاده از خمیردندان فلوراید بی‌خطر است؟

سایت پرمطلب : مقاله‌ای که اوایل سال ۲۰۱۴ در مجله پزشکی Lancet Neurology چاپ شد، موردتوجه زیادی قرار گرفت. نتیجه این مقاله این بود که فلورایدی که در خمیردندان استفاده می‌شود یا در اغلب شهرهای آمریکا برای جلوگیری از پوسیدگی دندان به آب شهری اضافه می‌شود، ممکن است به رشد مغزی در کودکان آسیب بزند. آیا در این اظهارات هولناک که در رسانه‌ها درباره سهم فلوراید در ایجاد سرطان و سایر مشکلات ابراز شده، مطلب درخور توجهی وجود دارد؟

خمیردندان فلوراید
خمیردندان فلوراید

قبل از اینکه خمیردندان‌های حاوی فلوراید و آب لوله‌کشی را ببوسید و کنار بگذارید، پاسخ‌های ما را به ۴سوال کلیدی درباره درک اشتباه از این ماده شیمیایی بخوانید.

تحقیق درباره خطرات فلوراید و کودکان چقدر قابل‌اعتماد است؟
اصلا هیچ! درواقع مقاله اخیر این مجله هیچ داده جدیدی را ارائه نکرده و صرفا یافته‌های یک مطالعه سیستماتیک را که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد، تکرار کرده و باعث جاروجنجال در رسانه‌های جمعی شده‌ است. این مطالعه عمدتا براساس داده‌های گردآوری‌شده در چین پایه‌ریزی شده است. در چین در بعضی مناطق شهری به طور طبیعی در آب آشامیدنی غلظت بالایی از فلوراید وجود دارد (مقدار فلوراید موجود در آب آشامیدنی این مناطق در چین اساسا از مقدار فلورایدی که در آمریکا به آب آشامیدنی اضافه می‌شود بیشتر است). اطلاعات نشان داد کودکانی که آب آشامیدنی منطقه سکونت آن‌ها حاوی فلوراید بالایی بود نسبت به کودکان مناطق دیگر که مقدار کمتری از این ماده را دریافت می‌کردند (به دلیل اینکه آب آشامیدنی این مناطق فلوراید کمتری داشت) از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردار بودند.

اما چنین مطالعه‌ای نمی‌تواند رابطه علت و معلولی را توضیح دهد و صرفا می‌تواند نشانگر یک رابطه باشد. بنابراین روشن نیست که این فلوراید است که عامل مشکلات رشد سیستم عصبی کودکان بوده‌ یا عوامل دیگری دست اندرکارند (به عنوان مثال مواد شیمیایی دیگری که در آب موجود است و یا فقرغذایی). مطالعات دیگر حاکی از آن‌است که در کودکانی که آب آشامیدنی آن‌ها حاوی فلوراید بوده، نسبت به کودکانی که از آن محروم بوده‌اند، هیچ‌گونه تاخیری در رشد سیستم عصبی دیده نشده است. این نکته مهم است که در مطالعات کاملا دقیق، نشان داده شده فلوراید موجب بهبود سلامت دندان‌ها در کودکان و بزرگسالان می‌شود. به همین دلیل از دهه ۱۹۴۰ مقدار کمی فلوراید به آب آشامیدنی جوامع اضافه شده و درست در طول همین زمان میزان پوسیدگی دندان به طور چشمگیری در این جوامع کاهش یافته است.

آیا لازم است تماس کودکان را بافلوراید محدود کنیم، مثلاخمیر دندان فاقد فلوراید استفاده کنیم؟
فکر نمی‌کنم. این کار ممکن است نتیجه عکس بدهد. کودکان برای جلوگیری از پوسیدگی و خرابی دندانشان به مقدار بسیار کمی فلوراید نیاز دارند. مادامی که مطمئن باشید کودکتان مقدار زیادی از فلوراید موجود در خمیر دندان یا دهانشویه را نمی‌بلعد، سمی بودن فلوراید بسیار نامحتمل است. از آن‌ها بخواهید که غرغره کنند و سپس آن را تف کنند. برای به‌دست آوردن نتیجه بهتر، چه کودکان و چه بزرگسالان، باید با روش صحیح روزی ۲ بار با مسواک نرم دندان‌های خود را مسواک کنند.

آیا فلوراید همان‌طور که در برخی رسانه‌ها منعکس شده می‌تواند موجب سرطان بشود؟
علم دقیقا نمی‌تواند این گفته را تایید کند. برخی گروه‌های مخالف فلوراید، مطالعاتی را مطرح کرده‌اند که نشان می‌دهد بین تماس با فلوراید و اوستئوسارکوم و برخی سرطان‌های مشخص دیگر رابطه هست. اما این دسته مطالعات یا درست انجام نشده و یا بر اساس داده‌های به‌دست آمده از حیوانات بوده است. سازمان‌های بهداشتی و علمی آمریکا ب اساس مرور مقالات و مطالعات انجام‌شده روی گروه‌های بزرگ انسانی همگی متفق‌القولند که هیچ پایه و اساسی برای این ادعا که فلوراید علت سرطان است، وجود ندارد. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا فلوراید کردن آب آشامیدنی را یکی از دستاوردهای بزرگ قرن بیستم می‌داند.

درباره فلوراید چه فکر می‌کنید؟ آن نقطه‌های سفیدی که بر اثر فلوراید کردن روی دندا‌‌نهایتان دیده می‌شود خطرناک است؟
خیر. کمتر از ۳ درصد کودکان دچار فلورئوزیس می‌شوند. حتی در این صورت هم تنها مسئله، مشکل زیبایی است. می‌توانید با ممانعت از خوردن، بلعیدن یا استفاده بیش از اندازه از خمیر دندان و دهانشویه، از بروز این مشکل جلوگیری کنید. ضمنا نیازی به استفاده از قرص‌های مکمل فلوراید و قطره آن نیست مگر آنکه پزشکتان تجویز کند.

حرف آخر: فلوراید یک راه ارزان و مطمئن و ساده برای مراقبت از سلامت دندان‌ها است. بنابراین دندا‌‌نهایتان را مسواک بزنید و سالم بمانید.

منبع: Berkeley Wellness

قفقفقفقف…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا